​Hero Norge etablerar sig i Sverige och rekryterar Harry McNeil

I 28 år har Hero Norge drivit asylboenden i Norge. Norges största aktör etablerar nu i Sverige.

Harry McNeil har rekryterats som ny VD för Hero Sverige:

”Flyktingmottagandet är, såsom ungdomsarbetslösheten, en av vår tids viktigaste frågor. Tillvaratagandet av nyanländas kompetens och flyktingars möjlighet att etablera sig på arbetsmarknaden behöver kraftigt förbättras. Med Hero Norges modell har jag sett hur processen från mottagande och boende till utbildning och jobbförmedling kan göras bättre för både flyktingar och det svenska samhällets behov av kompetens.”

Harry McNeil har tidigare varit VD och ansvarig för att bygga upp Telge Tillväxt, ett företag i Södertälje som på tre år anställt ca 600 långstidsarbetslösa ungdomar i ett unikt samarbete mellan svenska storföretag, Södertälje kommun och Arbetsförmedlingen.

Hero Norges koncernchef Tor Brekke: ”Vi har hittat en VD som matchar våra värderingar och ambitioner. I Södertälje visade Harry att det är möjligt att skapa effektiva modeller för att tillvarata arbetslösa ungdomars potential och förenkla vägen in i samhället. Detsamma gör vi inom Hero för flyktingar.”

Hero etablerar sig i Sverige med en modell bestående av flera områden som är viktiga för ett väl fungerande flyktingmottagande: asylboenden, utbildningsverksamhet, jobbförmedling och tolktjänster.

På asylboendena i Norge är de boende väldigt delaktiga. Det finns boenderåd, ett utskott som med egen budget lägger aktivitetsplaner. De boende är involverade i driften och det finns ett nära samarbete med frivilligorganisationer, kommun och grannar för att snabbare komma in i samhället. På så sätt blir tiden på asylmottagningen inte passiv väntan utan en start på etableringsprocessen.

I Norge har de ansvariga för asylboendena ett större ansvar än i Sverige för de asylsökandenas etablering. Det norska Migrationsverket har ett nära samarbete med utförare och ställer högre krav på asylboendena vilket borgar för att boenden drivs av seriösa aktörer.

”Vi ska skapa ett företag som ger de bästa möjliga förutsättningarna för asylsökande att etablera sig i sitt nya land. Ett företag där människan är det viktigaste och mångfald i samhället ett mål i sig.” säger Harry McNeil.

För mer information kontakta Tor Brekke, koncernchef Hero Norge och styrelseordförande Hero Sverige

tor.brekke@hero.no

Telefon +4751517474