Rekordår för Hertz Sverige

Rekordår för Hertz Sverige

2015 blev ett rekordår för Hertz i Sverige, som når det bästa resultatet omsättningsmässigt sedan starten. Tillväxten på sex procent beror främst på en ökning av privatkunder, men Hertz ser också en större efterfrågan av långtidshyror.

Förra året var det bästa någonsin för Hertz i Sverige. Under 2015 omsatte moderbolaget First Rent A Car AB tillsammans med sina franchisetagare drygt 890 miljoner kronor, vilket är det bästa resultatet omsättningsmässigt sedan starten. Företaget ser en tillväxt på sex procent jämfört med föregående år – en tillväxt som främst kommer från privatmarknaden. Den starkaste månaden var augusti, med en rekordomsättning på över 100 miljoner kronor. Det bästa resultat som någonsin uppnåtts under en enskild månad.

Den främsta anledningen till omsättningsökningen är att flera kundgrupper har visat en stark tillväxt under året. De utländska turisterna har ett större hyrbilsbehov och efterfrågan hos de svenska kunderna är också fortsatt stor, i synnerhet under sommaren. Hertz ser också en ökning av kunder som är i behov av transportlösningar under längre perioder, främst månadshyror.

– Vi är mycket nöjda med tillväxten och ser positivt på framtiden. Hyrbilsbranschen är under förändring och Hertz leder utvecklingen genom satsningen på digitala lösningar, exempelvis självservicekiosker, säger Niklas Siljeblad, vd på Hertz Biluthyrning.

Under 2016 fortsätter Hertz investera i produkter och tjänster som syftar till att ytterligare förbättra kundupplevelsen. Företaget inspireras även av nya lösningar inom delandets ekonomi och deltar i en rad projekt kring hållbart resande tillsammans med aktörer från såväl offentlig som privat sektor.

Niklas Siljeblad, vd Hertz telefon 08-657 30 01, mobil 0703-10 83 85, e-post niklas.siljeblad@hertz.se

Hertz har hyrt ut bilar sedan 1918. Idag har vi cirka 8 800 uthyrningskontor i 150 länder. I Sverige har vi funnits sedan 1960 och vi kan i dagsläget erbjuda biluthyrning på 220 uthyrningskontor fördelade på 125 orter över hela landet. Hertz i Sverige är franchisetagare till Hertz International och ett företag inom Volvo Personvagnarsfären. För mer information, besök www.hertz.se/omhertz