Pressmeddelande -

Aktuell forskning vid Högskolan i Halmstad visar att det är möjligt att minska koldioxidutsläpp och samtidigt spara pengar

Högskolan i Halmstad är en del av det EU-finansierade forskningsprojektet Heat Roadmap Europe (HRE4). Projektet kartlägger de fjorton största EU-ländernas energianvändning timme för timme, och visar att det är möjligt att värma upp och kyla ner våra hus helt utan att använda fossila bränslen. Detta är intressant i ljuset av FN-organet IPCC:s nyligen publicerade rapport kring global uppvärmning.

Projektet har arbetat med att ta fram tre olika energiscenarion för år 2050, även kallade Heat Roadmaps, för de fjorton största EU-länderna, vilka står för över 90 % av EU:s uppvärmningsbehov.

1. Baseline (BL) 2050 scenario representerar utvecklingen av energisystemet så som den kommer att se ut om vi följer nuvarande EU-policyer.
  2. Conventionally Decarbonised (CD) 2050 scenario representerar energisystemets utveckling om enbart användning av förnyelsebar energi uppmuntras.
  3. HRE 2050 scenario representerar ett uppvärmnings- och kylningssystem som har förändrats i grunden avseende olika energitypers kostnadseffektivitet, överskottsvärme, förnyelsebar energi och integration med andra energisektorer.

De två senare scenarierna, och speciellt HRE 2050, bevisar att det är möjligt att öka kostnadseffektiviteten, och som en följd av det vinna större ekonomisk och social acceptans för en omställning av energibranschen mot mer förnyelsebar energi.

– Heat Roadmap Europe visar att det finns mycket effektiva metoder för att motverka en förstärkt växthuseffekt, säger Urban Persson, universitetslektor i energiteknik vid Högskolan i Halmstad, som aktivt arbetar i projektet.

– Den stora utmaningen ligger dock i att övervinna alla de mentala hinder som präglar politiker, företag och användare vid stora förändringar, inflikar professor Sven Werner.

De scenarion som projektet har arbetat fram kan utgöra en utgångspunkt för europeiska regeringar och myndigheter, företag, konsulter och akademiker då dessa behöver fatta informerade beslut kring framtida investeringar i energisystemet. De kommer också att kunna bidra till klokare investeringar av offentliga medel, lägre kostnader för konsumenter samt, sist men absolut inte minst, minskade koldioxidutsläpp och lägre energianvändning.

Urban Persson, urban.persson@hh.se, 0729-77 37 72
Sven Werner, sven.werner@hh.se