Problem: låsta dörrar på demensboenden Lösning? Ny teknik

PRESSINBJUDAN

Sex av tio demensboenden i Sverige låser in demenssjuka personer nattetid utan uppsikt. Det visade Socialstyrelsens oanmälda inspektion av närmare 100 demensboenden, som gjordes i november förra året. Socialstyrelsen har slagit fast att inlåsning av dementa är att betrakta som olagligt.

Hälsoteknikcentrum Halland vid Högskolan i Halmstad har tillsammans med vårdpersonal inom Falkenbergs kommun och hälsoteknikföretag, gjort en studie om hur teknik och tekniska system skulle kunna lösa problematiken med låsta dörrar med bibehållen säkerhet för den enskilde.

– Vårdpersonal har tagit fram en lista utifrån verksamhetens behov och önskemål av vad ett framtida system ska kunna klara. Det viktigaste är att det är flexibelt och kan anpassas efter enskilda individer, säger Martin Persson, arbetsterapeut och kommunkoordinator på Hälsoteknikcentrum Halland.

Onsdagen den 15 juni presenteras förstudien och företagens lösningsförslag för anhöriga, vårdpersonal, politiker och andra intressenter. På informationsmötet deltar bland andra representanter för Hälsoteknikcentrum Halland, Neat Electronics AB, Phoniro AB samt Lars Sonde, utredare på stiftelsen Äldrecentrum.

Tid: onsdag den 15 juni, kl. 9–12.30

Plats: Kyrkans hus i Falkenberg, Holgersgatan 24

För mer information kontakta Martin Persson 0730-78 16 04.

Välkommen!

Hälsoteknikcentrum Halland arbetar med behovsmotiverad forskning och utveckling av produkter och tjänster inom hälsoteknikområdet. Projektet drivs av Högskolan i Halmstad och finansieras av Region Halland och EU:s strukturfonder.

• Universitet, högskola

• demensvård
  • hälsoteknikcentrum halland
  • hälsoteknik
  • näringsliv

• Halmstad

Högskolan i Halmstad – för utveckling av verksamhet, produkter och livskvalitet.
Högskolan i Halmstad har som en av de nyare högskolorna i landet varit framgångsrik i att utveckla sitt utbildningsutbud och att attrahera studenter. Forskningen är framstående och internationellt välrenommerad. Högskolan deltar aktivt i samhällsutvecklingen genom omfattande samverkan med näringsliv och offentlig sektor. Högskolans profil utgörs av tre sammanflätade styrkeområden som kan sammanfattas som utveckling av verksamhet, produkter och livskvalitet. I dag har Högskolan 15 000 studenter och 600 anställda, varav ett 40-tal professorer.

Christa Amnell

Presskontakt Kommunikatör vid Akademin för ekonomi, teknik och naturvetenskap 035-16 73 12

Selma Sedelius

Louise Wandel