Två miljoner kronor för att stärka hälsoteknikområdet

Högskolan i Halmstad har beviljats två miljoner kronor från Vinnova för att integrera Halmstad Living Lab med Hälsoteknikcentrum Halland.

Halmstad Living Lab drivs av Högskolan i Halmstad och är ett samarbete mellan forskare, näringsliv och offentlig sektor för att utveckla innovationsprocesser med hjälp av it, bland annat inom hälsoteknikområdet. Användarperspektiv och brukarmedverkan är centralt för forskningen inom Halmstads Living Lab som leds av Carina Ihlström Eriksson.

Hälsoteknikcentrum Halland som drivs av Högskolan i Halmstad i nära samarbete med Region Halland och de halländska kommunerna, har till syfte att öka konkurrenskraften hos regionens hälsoteknikföretag, såväl nationellt som internationellt. Detta genom att vara en tillväxtmotor som ökar mångfalden, hastigheten och träffsäkerheten i utvecklingsprocessen. Ett annat syfte är att bidra till ökad livskvalitet och hälsoutveckling inom regionen.

– Genom att integrera de båda verksamheterna kan vi kombinera våra olika kompetenser för att vidareutveckla behovsdrivna innovationsprocesser inom hälsoteknikområdet, säger Carina Ihlström Eriksson, docent och projektledare för Vinnovasatsningen.

– Vi avser att stärka innovationsstödet inom hälsoteknikområdet med siktet inställt på att bli ett nationellt Living Lab för hälsoteknik med tydliga internationella kopplingar. Jag är mycket glad över att Vinnova ser potentialen i denna konstellation och vill stödja oss i processen, säger Carina Ihlström Eriksson.

För mer information kontakta:
Carina Ihlström Eriksson tel: 072-245 12 88

• Universitet, högskola

• hälsoteknik
  • region halland
  • hälsoteknikcentrum
  • halmstad living lab

• Halmstad

Högskolan i Halmstad – för utveckling av verksamhet, produkter och livskvalitet.
Högskolan i Halmstad har som en av de nyare högskolorna i landet varit framgångsrik i att utveckla sitt utbildningsutbud och att attrahera studenter. Forskningen är framstående och internationellt välrenommerad. Högskolan deltar aktivt i samhällsutvecklingen genom omfattande samverkan med näringsliv och offentlig sektor. Högskolans profil utgörs av tre sammanflätade styrkeområden som kan sammanfattas som utveckling av verksamhet, produkter och livskvalitet. I dag har Högskolan cirka 10 500 studenter och 600 anställda, varav 40 professorer.

Christa Amnell

Presskontakt Kommunikatör vid Akademin för ekonomi, teknik och naturvetenskap 035-16 73 12

Selma Sedelius

Louise Wandel