Endast en punkt behövs

Limning associeras oftast med breda limlinjer, limhjul och anses allmänt som ett "kletigt" ämne. Budskapet från Baumer hhs är att limning kan utföras både på ett ekonomiskt och exakt sätt. Baumer hhs har de senaste 23 åren angett standarden inom området för snabba, non-contact, elektroniska limpistoler som finns tillgängliga världen över inom tryckeri- och förpackningsindustrin.

Denna teknologi används inom alla typer av limning, från limning av klädda askar till stora wellpapplådor eller "end-of-line" packning. Alla dessa produkter kräver punklimning med exakthet och korrekt limmängd och position. Oönskade limdroppar kan orsaka problem när de hamnar på en tryckt yta eller när insidan limmas ihop och produkten inte kan vecklas ut. Limbesparing är också en stor fördel med tanke på stigande kostnader på dagens marknad. Baumer hhs erbjuder jämte en rad limpistoler för varm- och kallim, även övervakningssystem för att säkerställa att limningen är kvalitetssäkrad innan produkten lämnar fabriken.

Müsli- och frukostflingproducenten H.& J. Brüggen KG från Lübeck, med huvudkontor i Tyskland, har nyligen öppnat sin 4:e fabrik i Thiers, i södra Frankrike, och har utrustat sina förpackningsmaskiner med Xmelt varmlimsteknologi från Baumer hhs. Packning- och buntsystemet försluter paketen och formar den hyllfärdiga brickan. Båda har fördelar av reducerad limkonsumtion tack vare limpunktsläge. Brüggen är alltid på jakt efter ledande teknologi för att reducera produktionskostnader. Det 140 år gamla företaget lägger tonvikt på ett långsiktigt mål genom att utrusta packningsmaskinerna med ett system som spar pengar på sikt. Ytterligare en fördel med limsystemet för Brüggen är att skydda företagets framtid mot stigande limkostnader.

Baumer hhs har lovat Brüggen att minska kostnaderna permanent och detta kan nu demonstreras på den nya 9.000m² fabriken i Frankrike. Beloppet som sparas på lim kan lätt överstiga inköpskostnaden för utrustningen. Till exempel kan en produkt som behöver en 320 mm lång limsträng kosta företaget € 7 600 i en-skift per år. Baumer hhs' teknologi gör att samma fästförmåga (limkraft) uppnås med en linje bestående av fina punkter, detta har bevisats genom tidigare tester i Lübeck-fabriken i Tyskland där vi markant reducerat limåtgången och därmed också kostnaderna.

Kontentan av Baumer hhs' erbjudande för att spara lim är enkel: Istället för en lång limsträng appliceras många fina små punkter. När produkten pressats ihop är varmlimmets fästförmåga fortfarande hög trots lägre limmängd. En limpistol som applicerar korta linjer eller punkter måste växla oftare än en pistol som applicerar linjer. Vanliga pneumatiska limpistoler klarar inte av detta. Den elektriskt aktiverade "non-contact"-pistolen, typ HME-504 som används av Brüggen, kan applicera 24 000 punkter per minut utan oönskade droppar eller limsvansar på produkten.

H. & J. Brüggen KG tillverkar müsli och flingor av märkena Brüggen, Joe's Farm och Holstenmühle i fyra fabriker i Tyskland, Polen och nu Frankrike.

Baumer hhs' har med sitt nya Xmelt-system gett kunderna möjlighet att utrusta sina maskiner efter behov. Den modulära designen gör det lätt att uppgradera och möjliggör utnyttjandet av denna teknologi även för förstagångsanvändaren. Den tillgodoser också framtida behov såsom ändringar av produktionskraven eller vid introduktionen av en ny produkt. Alla Baumer hhs' varmlimsenheter kan styras från en central Xtend² limdator med pekskärm. Detta system kan också utökas med limövervakning för att verifiera limningen och avlägsna felaktiga produkter.

HLT-300 är den första sensorn som kan upptäcka den allra minsta varmlimspunkt tillförlitligt. Den integrerade intelligenta elektroniken demonstrerades framgångsrikt i produktion för första gången på Interpack 2008. HLT-300 upptäcker limbeläggning med samma precision som den upptäcker avbrutna linjer eller små punkter, vilket har visat sig vara en utmaning för de flesta likvärdiga sensorer som finns på marknaden.

En mix av varm- och kallimsapplicering kan ibland vara en lösning. En liten punkt från en varmlimspistol resulterar i en omedelbar och högre vidhäftning, medan kallim sörjer för permanent vidhäftning och den fixering som ofta efterfrågas. Denna metod rekommenderas t.ex. för varma produkter så som färskt bröd som annars skulle lösa upp ett rent varmlim. Metoden används också till fönster i förpackningar genom att applicera några få punkter på kartongen för att hålla fönsterfilmen på plats under torkningsprocessen. Detta är mer märkbart i höghastighetsmaskiner där tork-/förslutningstiden är för lång för kallim.

Även i rena kallimprocesser kan punktapplicering vara tillämplig. Processen med punktapplicering för att forma en limlinje kan också användas i en folding-carton maskin med målet att uppnå en konsekvent och precis limning. I in-linersystem från Baumer hhs och för produktion av wellpapplådor/kartonger/förpackningar, används tre non-contact kallimpistoler för att applicera limmet. Systemet reglerar pumpens limtryck i proportion till maskinens hastighet för att säkra att en konstant mängd lim appliceras vid alla maskinhastigheter. Systemet växlar också till punktläge och pumpens limtryck justeras följaktligen så snart maskinhastigheten går under förinställd hastighetströskel. Denna effekt kan ses på limflikar där limlinjen automatiskt går över till en linje bestående av punkter som ger samma vidhäftning som en limlinje.

Punktlimning under uppstart gör hela processen mer pålitlig och säkerställer också att den första produkten är limmad på samma sätt som den sista. Detta punkt/linje-läge ger precisa limpunkter vid låg hastighet (eller "stegning"). Limsystemet för wellprodukter kännetecknas av ett vattenbad som säkerställer att munstyckena inte täpps igen under långvariga maskinstopp, en fördel som garanterar att den första produkten som går igenom maskinen blir perfekt limmad utan operatörens ingripande.

Som utbyggnad till varmlimssystemet erbjuder också Baumer hhs en mängd sensorer och kameror med varierande möjligheter att övervaka limningen. Kamerasystemen används också i wellproduktion för att upptäcka sneda produkter. Felaktiga produkter spraymarkeras så att de kan avlägsnas från bunten och inte komma med till slutkunden. Kunder som har automatiska kartongresare eller fyllmaskiner tolererar inte produkter med fel limning eller avsaknad av lim, då detta kan förorsaka omfattande maskinstopp och kan leda till att hela produktpartier lämnas tillbaka för att handsorteras till en hög kostnad. Tack vare integrerade övervakningssystem identifieras fellimmade produkter så att de kan avlägsnas från bunten. Systemet registrerar också samtliga felaktiga produkter vilket gör att man kan få produktionsrapporter för kvalitetssäkring.

Snabb punktlimning betyder också renare limning, de snabbt agerande limpistolerna säkerställer en renare "cut-off" vilket gör en perfekt limkontur som är nödvändig för att försäkra att lim bara finns där det ska vara. Enstaka punkter av varm- eller kallim eller rader av punkter hjälper kunderna att spara lim med bibehållen maskinhastighet. Limning är nu ytterligare en fördel och inte en flaskhals i processen.

Kontakt:

hhs Skandinaviska AB