Oscar I i entréhallen i Börsen.

Kungen återvänder till Börsen

Inför grundförstärkningen och ombyggnaden av Kvarteret Högvakten flyttades statyn av Oscar I från Börsen till ett tillfälligt residens i Gårda. Nu är det dags för den 3,5 ton tunga marmorstatyn att återvända till sin gamla plats.

– Hela kvarteret är grundförstärkt och vi har dessutom slagit ner fyra pålar under kungens fundament. Oscar I kan tryggt återvända, säger Svante Thun, projektledare på Higab.

2015 utrymdes Kvarteret Högvakten vid Gustaf Adolfs Torg i väntan på att byggnaderna skulle grundförstärkas, rustas upp och byggas om. Det innebar att den vita marmorstatyn föreställande Oscar I var tvungen att flyttas från entréhallen i Börsen till ett nytt tillfälligt hem. Men eftersom statyn är 2,5 meter hög och väger 3,5 ton var det inte lätt att hitta en lämplig förvaringsplats. Efter flera förkastade förslag placerades den i entrén till Higabs kontor i Gårda.

Nu börjar arbetena vid Kvarteret Högvakten närma sig sitt slut. Det innebär att den gamle monarken ska få återvända till sin ursprungsplats i Börsen. I morgon den 1 november bär det av från Åvägen 17 till Gustaf Adolfs Torg.

– I Börsen har vi förberett kungens återkomst. Med hjälp av travers, kättingar och kran kommer återinstallationen att ske lugnt och värdigt, säger Svante Thun.

Oscar I var kung av Sverige och Norge 1844–1859. Det var han som la grundstenen vid byggstarten för Börshuset 1844. I den urholkade stenen ska en blydosa som innehöll 3 guld-, 11 silver- och 14 kopparmynt samt en större silvermedalj med inskriptioner placerats. Statyn av kungen är skapad av den göteborgsfödde skulptören Johan Peter Molin. Trots ihärdigt sökande i samband med grundförstärkningen har varken grundstenen eller dosan lokaliserats.

Svante Thun, projektledare Higab
031-368 53 42, svante.thun@higab.se

Higab är ett fastighetsbolag inom koncernen Göteborgs Stad. Många av Göteborgs mest kända och betydelsefulla kulturbyggnader ägs och förvaltas av Higab och vi har dessutom lokaler för idrott, hantverk, industri och kontor. 31 av husen är byggnadsminnen.

Vår affärsidé är att långsiktigt äga, vårda och utveckla fastigheter för Göteborgs Stad och i samverkan med kunder skapa verksamhetsanpassade lokaler. Totalt uppgår fastighetsbeståndet till cirka 300 byggnader om cirka 670 000 m². Detta gör Higab till en av de större aktörerna på fastighetsmarknaden i Göteborg.