Box Destilleris nyemission rejält övertecknad med 17%

Pressmeddelande   •   Jun 18, 2019 14:45 CEST

High Coast distillery's pannor

Den företrädesemission som whiskyproducenten Box Destilleri presenterade för marknaden i månadsskiftet maj-juni fick ett mycket positivt mottagande. Emissionen övertecknades med 17,5%. Det innebär att 22,24 Mkr kommer att tillföras bolaget i nytt aktiekapital.

”Det är naturligtvis mycket glädjande att våra ägare och marknaden visar oss fortsatt förtroende,” säger VD Thomas Larsson.

”Nu får vi kraft och möjlighet att fortsätta utvecklingen med både produktionsökning, mognadslageruppbyggnad och internationell försäljning.”

Tilldelning av aktier sker enligt villkoren, vilket innebär att befintliga aktieägare tilldelas enligt företrädesrätter. Till befintliga aktieägare utöver företrädesrätt samt nya aktieägare tilldelas det i förhållande till begärt antal aktier.

Box Destilleri AB verkar genom varumärket High Coast Whisky.

För mer information:

VD Thomas Larsson

E-mail: thomas.larsson@highcoastwhisky.se: Tel +46 (0)70 552 78 28

På den 63e breddgraden, i norrländska Ådalen, på en udde i älven där grusvägen tar slut ligger ett av världens nordligaste whiskydestillerier.

Inne i värmen bakom det gamla kraftverkets väderbitna tegelfasad pågår en ständig jakt på detaljer. Inget ska lämnas åt slumpen.

Platsen i sig är inget undantag. Den norrländska naturen, Ångermanälvens iskalla vatten, bistra vintrar och ljumma sommarnätter sätter oavbrutet sin prägel på vår whisky. Lägg därtill kunskapen och passionen hos oss som jobbar här och du får ett destilleri i världsklass.

Välkommen hem till oss.

Whiskyn från Box Destilleri har funnits på Systembolaget sedan 2014. Huvudprodukten Dálvve, är en av toppsäljarna i premiumsegmentet. Vid produktions- och besöksanläggningen i ångermanländska Bjärtrå produceras whisky sju dagar i veckan och i lagerhusen mognar cirka 10 000 fat. High Coast Single Malt Whisky säljs i dag i ett tiotal länder. Bolagets aktie är noterad på Pepins. Omsättningen är omkring 50 MSEK och verksamheten sysselsätter cirka 20 personer.

Kommentarer (0)

Kommentera