High Coast Whisky nominerade till Svenska Designpriset 2019

High Coast Whisky är nominerade i kategorin Identitet — Förpackning för den unika produkten “63” som släpptes under våren.

— Vi är superstolta och glada över nomineringen, säger Mats Forssell, Design & Brand Manager på High Coast Whisky.

Det är extra roligt att just “63” är nominerad. Detta är den produkt som kanske allra tydligast visualiserar kärnan i vår nyligen omarbetade visuella identitet. Som en visuell förlängning av vår varumärkesplattform “A tribute to the sound of silence" har vi formulerat en övergripande designprincip som vi kallar “Visual silence”. Principen handlar för oss om att vara ärliga mot varumärket, vårt ursprung och det vi står för, också i all formgivning. Designprincipen “Visual silence” handlar om en ambition om att visuellt kommunicera den unika upplevelsen av tystnad som är så unik och närvarande här uppe. I skogarna, vid älvens strand och på havet här vid vägs ände i lilla Sörviken mitt i Höga Kusten. Vi vill hylla det enkla, oförställda och ursprungliga — bland annat genom att försöka skala bort allt visuellt brus, undvika dekoration som saknar syfte och låta endast det verkligen viktiga få utrymme i en design, berättar Mats Forssell, Design & Brand Manager på High Coast Whisky.

— 63 är en unik och konceptuell produkt, och en hyllning till vårt hem här uppe, berättar Mats Forssell. Beläget på 63° N är High Coast Distillery ett av världens nordligaste whiskydestillerier. Vårt norrländska hem mitt i världsarvet Höga Kusten har skänkt oss förutsättningar som är unika för whiskyproduktion. När årstiderna växlar från mörka, bistra vintrar till långa, varma sommardagar under midnattssolens sken, exponeras vår whisky för ett enormt spektrum av smakförstärkande faktorer när den i tystnad mognar i takt med tiden. Genom vårt Lagerhus Nr III skär den 63:e breddgraden, dess väg runt jorden markerad med ett streck i betonggolvet i änden av den enorma byggnaden. Precis där är “63" lagrad. Destillerad av malt rökt till 63 ppm, fylld på 63-litersfat och tappad på 63% alc. "63" är lagrad 63 decimeter ovan golvet och har legat i 63 månader. Den första batchen buteljerades vid en temperatur på 63°F.

"63" säljs i begränsad upplaga på ett femtiotal av Systembolagets butiker i Sverige. Whiskyn kostar 863 SEK för en flaska på 700 ml och har artikelnummer 40534-01.

För mer information, frågor och pressbilder vänligen kontakta:

HENRIK PERSSON

Chief Commercial Officer