Förenkla vardagen för hantverkaren

Varumärket MFT ingår i Hikoki Power Tools produktsortiment och omfattas av lätt och tung infästning i olika slag som till exempel skruv, bult, mutter, plugg, spik, etc. För att bredda och öka satsningen inom sortimentet ytterligare, utökades nyligen den nordiska produktavdelningen med en byggingenjör plus en erfaren produktchef för skruv, Jörgen Falck.

Jörgen Falck är omtalad i branschen, då han har bred kunskap och lång erfarehet inom området. Totalt 32 år i branschen varav 22 år som Produktchef(!).

Jörgen, hur kommer det sig att du började arbeta på Hikoki Power Tools?
- Jag såg att det fanns en stor utvecklingspotential inom sortimentet MFT och så fanns den naturliga kopplingen mellan skruven/infästningen och skruvdragaren redan i företagets sortiment. Hikoki Power Tools har idag det bredaste erbjudandet totalt sett vad gäller elverktyg, skruv, infästning, spik, spikverktyg och tillbehör.

Vad skulle du säga kännetecknar varumärket MFT?
- Produktkvalitet kopplad till det Nordiska klimatet och de krav som måste ställas på en skruv eller infästning. Ett annat kännetecken är även den mycket långa historik varumärket MFT har, man har levererat infästning sedan 1832.

Kan du berätta om några intressanta produktnyheter?
- 2018 lanserade vi vår nya produktserie XLNT inom skruv. Det är en serie av trä- och trallskruv med hög prestanda gällande startsekvens, anläggningstryck, iskruvningsmoment och klämkraft. Utvecklingsarbetet är till stor del baserade på insikter ifrån hantverkarna, som är nyckelpersoner i utvecklingsarbetet. Vi har även vår egen C4 klassade ytbehandling med Typgodkännandebevis ifrån RI.SE.

Något annat nytt och spännande som kommer?
- Vi lanserar en ny konstruktionsskruv för trä och ett nytt system för dolt trallskruvsmontage under våren 2019. Vår innovationsagenda är lång, så fler nyheter ligger i planeringen för andra hälften av 2019.

Hur skulle du säga att MFT-produkterna står sig mot andra på marknaden?
- Svår fråga, generellt sett så är vi likvärdiga eller t.om. bättre, men visst finns det ’luckor’ inom vissa MFT produktområden, där är ju min roll en del av den satsning som görs för att täppa till dessa.

Målet mot globalt ledande varumärke
I och med att Hitachi blev uppköpt av amerikanska KKR och i fjol bytte namn till Hikoki, har Hikoki Power Tools startat resan för att det nya varumärket ska bli globalt ledande.

Förutom el- och batteriverktyg har företaget också ett stort utbud av produkter inom spikning, MFT infästning och Bendof armeringsmaskiner. Det breda utbudet av allt som hemmafixaren och hantverkaren behöver, ger Hikoki Power Tools en stor fördel i den stora marknadssatsningen.

Ta gärna kontakt med oss på HiKOKI Power Tools om du vill veta mer om våra produkter.

• mft
  • infästning