Daniel Sonebrand tar över som VD för Hire Quality

Daniel Sonebrand som nu tar över som VD har erfarenhet av att arbeta i både traditionellt IT-företag med anställda konsulter som konsult, säljare och chef samt som VD i bolag med denna allt mer vanliga, attraktiva affärsmodell där konsulter med egna företag ansluter sig.

I många andra branscher förekommer affärsmodellen redan. Inom t.ex. juridiken är det många advokatbyråer som är organiserade på det här viset. Jag upplever att trenden inom IT-branschen går mot att sådana affärsmodeller eller varianter av den blir allt mer vanlig. Trots det så är denna affärsmodell fortfarande relativt unik i vår bransch. I vårt fall fungerar affärsmodellen så att våra konsulter har egna bolag som de väljer att teckna ett anslutningsavtal med Hire Quality. Jag har arbetat med den här typen av affärsmodell tidigare så jag vet att arbeta som konsult under de formerna är mycket attraktivt för drivna konsulter som hunnit att skaffa sig erfarenhet. På Hire Quality kommer jag att ta med mig de erfarenheterna jag har sedan tidigare och utveckla affärsmodellen till att bli än mer attraktiv, berättar Daniel.

Det som lockar konsulter med detta sätta att arbeta är att man egentligen kan kombinera de bästa delarna från att vara anställd med fördelarna att driva eget bolag. Konsulterna på Hire Quality kommer att ha sina egna aktiebolag med alla de fördelar som finns med detta, såsom t.ex. självbestämmande, frihet och god ekonomi. Samtidigt har man genom samarbetet med Hire Quality säljkapacitet, möjlighet att ta projekt och uppdrag som annars kan vara svåra att komma åt, administrativ kapacitet, social samvaro, events och konferensresor, nätverkande och kompetensutbyte samt mycket annat som många saknar som egenföretagare.

Vi kommer att profilera Hire Quality som ett bolag med drivna, erfarna konsulter med hög kompetens. Vi kommer att skapa ett högt aktat renommé för både Hire Quality som bolag såväl som för våra anslutna konsulter, säger Daniel. När kunder väljer att anlita Hire Quality ska de kunna känna sig trygga med att de anlitar erfarna och mycket kompetenta konsulter.

Daniel förklarar att den affärsmodell som Hire Quality har skiljer sig jämfört med hans tidigare erfarenheter framförallt genom konsulternas större självbestämmande och självständighet. Dessutom har Hire Quality ett effektivare arbetssätt och lägre ”overhead-kostnader”. Konsulterna ska inte betala för mer än för de ”tjänster” de har behov av och nyttjar. Det är viktigt för oss att arbeta effektivt för att leverera ett så stort värde för våra anslutna konsulter som möjligt. Hire Quality ska erbjuda det mest attraktiva alternativet att arbeta som konsult i vår bransch och därmed locka till oss de allra bästa.

Daniel kommer närmast från IT-konsultbolaget Kvadrat där han var VD för Kvadrat Linköping AB. Daniel har på kort tid lyckats att få en fantastisk utveckling på Kvadrat där han verkligen satt Kvadrat på kartan i Östergötland. Utöver detta har han under sin tid på Kvadrat dessutom etablerat två nya bolag för Kvadrat i Jönköping och Örebro. Dessförinnan har Daniel framgångsrikt ansvarat för etableringen av Sogetis kontor i Norrköping.