Högskolan i Skövde startar forskningssamarbete med Volvokoncernen

Högskolan i Skövde inleder ett forskningssamarbete med Volvokoncernen. Samarbetet sker på området virtuella produktionssystem och ger Högskolan status som Preferred Research Partner till Volvokoncernen.

"Virtuell Manufacturing" - eller virtuell tillverkning som den svenska översättningen lyder - innebär att ingenjörer använder datorbaserade system för att simulera hur en produkt ska tillverkas. Det går att simulera allt från hur enskilda produkter fungerar till hur monteringen av färdiga produkter ska gå till.

De är inom området "Virtuell Manufacturing" som Högskolan i Skövde har tecknat ett avtal med Volvokoncernen om forskning och utbildning på doktorandnivå. Samarbetet sker inom ramen för Volvokoncernens Academic Partner Program och ger Högskolan status som Preferred Research Partner till företaget.

Det avtal som Volvokoncernen och Högskolan nu ingår ska bidra till en ökad samverkan mellan företaget och lärosätet. Volvokoncernen och Högskolan ska samproducera kunskap om hur "Virtuell Manufacturing" kan bidra till kostnadseffektiv och miljövänlig tillverkning.

- Avtalet gäller för hela Volvokoncernen vilket gör Högskolan i Skövde till ett globalt kunskapscentrum för Volvokoncernens arbete med virtuella produktionssystem, säger Mats Jägstam vicerektor för Högskolan i Skövde.

Även Chalmers Tekniska Högskola och Högskolan i Väst deltar i Volvokoncernens Academic Partner Program.

För ytterligare information kontakta:
Mats Jägstam, vicerektor, Högskolan i Skövde, 0500-44 85 25