Ida mötte annorlunda företagskultur i Bahrain

Ida Bertilsson ville göra något annorlunda. Därför sökte hon en praktikplats hos Bahrains största arbetsgivare. Här fick hon möta en företagskultur med mycket få kvinnor men där en ung tjej från Sverige bemöttes med stor respekt.

Ida Bertilsson är 26 år och student på Högskolan i Skövdes program för Personal Organisation och Ledarskap. Nyligen kom hon hem från Bahrain där hon gjort sju veckors praktik vid The Bahrain Petroleum Company (Bapcos) personalavdelning.

- Jag kände för att göra något totalt annorlunda, något som skulle vara en utmaning både yrkesmässigt och privat. Under hela utbildningstiden har vi diskuterat om hur viktigt det är att kunna hantera kulturella skillnader och därför skickade jag mitt CV till Bapco. Jag hade inga stora förhoppningar om att få komma dit men en dag ringde de och sa att jag var välkommen, berättar Ida.

Praktiken i Bahrain var en omtumlande upplevelse för både praktikant och företag. Bapco hade aldrig tidigare haft en medarbetare från Sverige och en ung tjej blir allt annat än osynlig i Mellanösterns mansdominerade oljeindustri. Situationen borde ge upphov till rejäla kulturkrockar men Ida Bertilsson ger en annan bild av situationen.

- Jag hade egentligen inga problem. Folk jag träffade tyckte det var kul att tjej kom till Bahrain för att praktisera i en bransch som är mansdominerad. Jag var nästan alltid den enda kvinnan på alla möten. Männen var inte vana vid att kvinnor deltar i arbetslivet på det viset men om jag visade att jag var engagerad och kunnig fick jag mycket respekt tillbaka, säger Ida.

Livstidsanställningar

Arbetsmarknaden i Bahrain skiljer sig mycket från den i Sverige. Personalavdelningen på Bapco får förhålla sig till omständigheter som en svensk personalavdelning aldrig ställs inför.

- En bahrainier som anställs på Bapco är anställd livet ut. Företaget avskedar aldrig medarbetare om de inte har misskött sig på något extremt sätt. För företaget finns det både för och nackdelar med det här systemet, berättar Ida.

Företaget satsar också extremt mycket på säkerhet. Varje gång Bapco klarar tre miljoner skadefria arbetstimmar belönas alla anställda med bensinkuponger värda cirka 4000 kronor. En naturlig belöning för Bapco vars hela verksamhet går ut på att söka efter, utvinna och raffinera olja.

Under sina sju veckor hos Bapco hann Ida Bertilsson med att vara på alla sektioner inom Bapcos personalavdelning. Sista veckan var hon på tränings- och utvecklingsavdelningen där hon bland annat fick se hur företaget gör intervjuer och tar fram utvecklingsplaner för de anställda.

Ett litet land

Bahrain är ett litet land och Ida Bertilsson hann därför se mycket av öriket. Hon besökte bland annat den välkända F1-banan, var på museum och tittade på moskéer.

- Det mest imponerande med Bahrain är landets öken. I luften är det alltid lite disigt på grund av all sand som blåser omkring. Det gör att solnedgångarna blir helt otroligt vackra. berättar Ida som trivdes Bahrains dryg 40-gradiga värme.

- När jag var där hade det inte regnat på tre år och jag nöjt av solen för fullt, avslutar hon