Nu är kalaset i Skövde här

När klockan slår 15.00 imorgon så startar Skövdes första gemensamma välkomstarrangemang. Drygt 2000 studenter och soldater kommer tillsammans gå i en kortege från respektive område med Arena Skövde som mål.  Skövde centrum kläs i festens färger och allmänheten inbjuds att ta del av feststämningen.

Arrangemanget är ett samarbete mellan Next Skövde Destinationsutveckling AB, Skövde kommun, Försvarsmakten och Högskolan i Skövde. Kalaset har som syfte att visa upp Skövde från sin bästa sida och ge ett varmt välkomnande. Det är en satsning riktad mot de som nu gjort valet att bo, studera och verka i Skövde och bekräfta att de gjort ett bra val.

Musik och välkomsttal
Eftermiddagen inleds med en gemensam kortege från Högskolan och Garnisonen genom hela centrum dit allmänheten är välkommen. De båda grupperna möts upp vid centralstationen och går sedan tillsammans ledda av Falköpings trumkår vidare mot Arenan. Väl där möts de av ett välfyllt program med tal, musikuppträdanden och mycket annat. Det arrangeras också en mässa med tema boende och fritid.

Hållpunkter:

15.00
Kortege från Högskolan och Försvarsmakten - gemensamt från Hertig Johans gata till Arenan.

16.00
Nukalaset startar på Arena Skövde, välkomsttal av kommunalråd Katarina Jansson, garnisonschef Ronald Månsson och rektor Sigbritt Karlsson.

17.15
Mässa i Arenans foajé – näringsliv, idrottsföreningar, studieförbund, gym och andra organisationer.

18.30 -
Nukalaset fortsätter i city med erbjudanden i butiker och på restauranger.

För mer information:
Camilla Broberg