Öka chanserna till jobb: bli yrkeslärare eller datavetare

Det bästa sättet att undvika arbetslöshet är att utbilda sig, visar SACO:s prognos Framtidsutsikter 2017. 2011 var arbetslösheten för hela arbetsmarknaden 7,5 procent att jämföra med 3,7 procent i genomsnitt bland akademiker.

Den som vill öka sina möjligheter att få jobb ska studera till bland annat datavetare, yrkeslärare på gymnasienivå eller kemist. Det är några av de yrkesområden där efterfrågan på arbetskraft om fem år kommer att vara större än antalet utbildade.

Starka inom datavetenskap – en efterfrågad utbildning
Datavetares kompetens är mycket efterfrågad. Idag är konkurrensen liten på arbetsmarknaden för både nyexaminerade och erfarna – en situation som sannolikt kommer att bestå de kommande fem åren. Högskolan i Skövde är redan idag starka inom informationsteknologi med bland annat forskning och flertalet utbildningar på grund-, magister- och masternivå.

– Många företag som man kanske inte förknippar med IT utvecklar programvara för sina produkter och har därför behov av programmerare eller systemutvecklare. De flesta större företag, organisationer och kommuner har en IT-enhet i sin organisation där man sysslar med allt ifrån användarsupport till systemutveckling, säger Birgitta Lindström, lektor i datavetenskap vid Högskolan i Skövde.

Brist på yrkeslärare långt in i framtiden
Bristen på utbildade lärare i yrkesämnen har varit stor över tid, även om det förekommer skillnader mellan olika ämnesinriktningar, skriver SACO i prognosen. Även i SCB:s Trender och prognoser 2011 är budskapet att det antas bli stor brist på utbildade yrkeslärare så långt som prognosen sträcker sig (till 2030).

Efter utbildningen till yrkeslärare vid Högskolan i Skövde kan man arbeta på gymnasieskolans yrkesprogram, inom kommunal eller privat vuxenutbildning, på folkhögskolor eller studieförbund. Dessutom finns det företag som har interna utbildningsverksamheter där det kan finnas behov av yrkeslärare.