DS18DBL2 – starkt tillskott i Hitachis breda 18V sortiment

Pressmeddelande   •   Feb 26, 2016 08:50 CET

Hitachi lanserar ny batteridriven borrskruvdragare med kolborstfri motor och den nya teknologin RFC som förhindrar vridning av maskin vid fastkörning.

Den nya borrskruvdragaren DS18DBL2 är en stark mobil enhet med max moment på 136 Nm.

Sin låga vikt på 2,5 kg tillsammans med den ergonomiska maskinkroppen och Hitachis välkända smala gummerade grepp gör applikationerna enkla och ger suverän manövrering. Teknologin RFC (Reactive Force Control) förhindrar vridning av maskin vid fastkörning och således också vridning av arm. Teknologin innebär ökad säkerhet genom att motorn stannar vid plötsliga händelser och undviker sk. ”kick-back” till exempel då verktyget fastnar i materialet.

DS18DBL2 har snabbchuck, hög-/lågväxel, steglös höger-/vänstergång med konstant kraft, elektronisk ”Feed back” kraftkontroll och motorbroms. Integrerat LED ljus med vidvinkel lyser upp arbetsområdet. Vidare är borrskruvdragaren utrustad med överbelastningsskydd HPS1 (Hitachi Protection System), bälteskrok, handledsrem och batteriindikatior med information om batterinivå.
Den kolborstfria motorn tillsammans med 5,0Ah batteri medverkar till hög prestanda med reducerad energiåtgång vilket i sin tur ger lång gångtid mellan laddningarna.

Maskinen levereras med 2 stycken 5,0Ah Li-ion batterier, snabbladdare med kylfläkt, stödhandtag och stapelbar förvaringsväska. DS18DBL2 finns även tillgänglig som Tool only och levereras då utan batterier, laddare, förvaringsväska och andra tillbehör och är ett bra och ekonomiskt alternativ för användare som redan har ett Hitachiverktyg med kompatibla batterier och laddare.

Chuckkapacitet 13 mm
Spindelgänga ½”x20UNF
Kapacitet trä/stål 76/13 mm
Kapacitet maskinskruv/träskruv 6/8,0 x 90 mm
Momentinställningar 22+1
Varvtal obelastad (lågvxl) 0-500/min.
Varvtal obelastad (högvxl) 0-2.100/min.
Max moment 136 Nm
Vibrationsnivå m/s2(3D) <2,5
Ljudtrycksnivå dB(A) 81
Ljudeffekt dB(A) 92
Dimention (L x H) 204 x 257 mm
Vikt inkl. 5,0Ah batteri 2,5 kg

Produkterna omfattas av Hitachis 3-årsgaranti. Denna gäller direkt från inköpsdatum och utan krav på registrering. För batterimaskiner ingår även batterier och laddare i garantin.

Båda verktygen finns för leverans under maj.

1) HPS, Hitachi Protection System skyddar batteri mot ur- och överladdning och förhindrar ojämn belastning på battericellerna vid drift och under laddning. Det ger överbelastningsskydd på batteri och motor och ger konstant varvtalseffekt.