Hitachi lanserar batteridriven vinkelslip med kolborstfri motor och den nya teknologin för automatisk hastighetsreglering.

Pressmeddelande   •   Feb 19, 2016 08:15 CET

G18DBVL breddar sortimentet för Hitachis 18V system
En stark och mobil vinkelslip som är välbalanserad och med hög kapacitet. En kompakt maskinkropp med en greppomkrets på 152 mm och låg bygghöjd ger optimal tillgänglighet vid kapning och slipning. Konstruktionen är skyddad mot damm och vattenstänk och utbytbart microfilter ger ytterligare skydd mot dammpartiklar.

Vinkelslipen är utrustad med mjukstart, återstartsskydd och säkerhetsfunktion för ”kick-back” som säkerställer en tryggare hantering. Med automatisk hastighetsreglering (Auto mode1) regleras varvtalet i förhållande till arbetsbelastningen och ljudnivån reduceras. Den kolborstfria motorn tillsammans med 5,0Ah batteri och Auto mode medverkar till hög prestanda med reducerad energiåtgång vilket i sin tur ger lång gångtid mellan laddningarna.

G18DBVL har justerbart varvtal i sex steg mellan 4.700 – 9.000 /min. för materialanpassat arbete och snabbt arbetsförlopp och klarar 30 mm kapdjup i betong. Andra egenskaper är justerbart sprängskydd, sidohandtag som kan placeras i två olika positioner, batteriindikator med information om batterinivå samt överbelastningsskydd HPS2 (Hitachi Protection System).

G18DBVL levereras med 2 stycken 5,0Ah Li-ion batterier, kombiladdare 12V/230V med kylfläkt, slipskiva, sidohandtag och stapelbar förvaringsväska. G18DBVL finns även tillgänglig som Tool only och levereras då utan batterier, laddare och andra tillbehör och är ett bra och ekonomiskt alternativ för användare som redan har ett Hitachiverktyg med kompatibla batterier och laddare.

Skivdiameter 125 mm
Håldiameter 22,2 mm
Spindelgänga M14
Max moment 2,0 Nm
Varvtal obelastad 4.700—9.000 (6 steg)
Vibrationsnivå m/s2 (3D) 8,3
Ljudtrycksnivå dB(A) 77,0
Ljudeffekt dB(A) 88,0
Dimension (L x H) 326 x 126 mm
Vikt inkl. 5,0Ah batteri 2,4 kg

Produkten omfattas av Hitachis 3-årsgaranti. Denna gäller direkt från inköpsdatum och utan krav på registrering. För batterimaskiner ingår även batterier och laddare i garantin.

Båda verktygen finns för omgående leverans.

1) Automatisk hastighetsreglering är en helt ny teknologi som Hitachi utvecklat. Systemet reglerar automatiskt rotationshastighet på motorn utifrån aktuell belastning och vridmoment. Detta medför helt unika funktioner för tystare drift optimerad åtdragning genom automatisk vridmomentsavkänning och ökad säkerhet genom att motorn stannar vid plötsliga händelser, till exempel då en klinga/skiva fastnar i materialet.

2) HPS, Hitachi Protection System skyddar batteri mot ur- och överladdning och förhindrar ojämn belastning på battericellerna vid drift och under laddning. Det ger överbelastningsskydd på batteri och motor och ger konstant varvtalseffekt.