Hitachi lanserar ny slagskruvdragare med ”Triple hammer” - en ny teknik för snabbare och tystare slagmekanism.

Pressmeddelande   •   Apr 12, 2017 08:00 CEST

Hitachi WH18DBDL2, en ny kolborstfri och stark 18V slagskruvdragare.

Den nya slagskruvdragaren är ett litet, snabbt och effektivt kraftpaket med åtdragningsmoment
på 207 Nm. ”Triple hammer” teknologin innebär att slaghammaren har tre städ mot normalt två och gör verktyget snabbt, starkt och med låga vibrationer som resulterar i bättre komfort och färre ”cam-out” vilket innebär att WH18DBDL2 även är utmärkt för åtdragning av korta och tunna skruvar.

Nytt förbättrat luftflödessystem säkerställer optimal och effektiv kylning av motor och slagenhet vilket medverkar till längre hållbarhet och livslängd av verktyg och motor. Med fyra inställbara varvtal/slagtal (lägesväljare); finläge, normalläge, kraftläge och självborrande skruvläge, är WH18DBDL2 passande för otaliga och varierande applikationer.

WH18DBL2 är damm- och vattentålig med IP-56 klassificering för att klara lite tuffare miljöer och den professionella användarens krav. Slagskruvdragaren har en välbalanserad design, med centrerad tyngdpunkt och kompakt maskinkropp med Hitachis välkända ergonomiska grepp.

Andra egenskaper är steglös höger-/vänstergång med konstant kraft, motorbroms, överbelastningsskydd (HPS-Hitachi Protection System), bälteskrok, LED-belysning, handledsrem och batteriindikator med information om batterinivå. Den kolborstfria motorn ger ökad kraft, prestanda, hållbarhet och längre effektiv gångtid per laddning och klarar hög arbetsbelastning. Serviceintervallerna blir också få eftersom inga kolborstar behöver bytas.

Verktyget levereras med 2 stycken 5,0Ah Li-ion batterier, snabbladdare med kylfläkt och stapelbar förvaringsväska. WH18DBDL2 finns även tillgänglig som Tool only, utan batterier, laddare, förvaringsväska och andra tillbehör vilket är ett bra och ekonomiskt alternativ för användare som redan har ett Hitachiverktyg med kompatibla batterier och laddare.

Verktygsfäste: ¼” inv. sexkant
Kapacitet standardbult: M5 – M18
Kapacitet specialbult: M5 – M14
Skruvkapacitet: 4 – 10 mm
Varvtal obelastad: 0 – 900, 0 – 2.900 /min.
Slagtal obelastad: 0 – 1.900, 0 – 4.000 /min.
Max moment: 207 Nm
Vibrationsnivå m/s2(3D): 10,0 (normalläge)
Ljudtrycksnivå dB(A): 87,0
Ljudeffekt dB(A): 98,0
Dimension (L x H): 127 x 195 mm
Vikt inkl. 5,0Ah batteri: 1,5 kg

Tryggt köp – maskin, batteri och laddare omfattas av Hitachis 3-årsgaranti. Denna gäller direkt från inköpsdatum och utan krav på registrering. Verktygen finns för omgående leverans.

Triple Hammer funktionLuftflödessystemCentrerad tyngdpunkt

Hitachi Power Tools Sweden AB är en ledande leverantör av ergonomiska elverktyg, trädgårdsmaskiner och tillhörande kringprodukter på den svenska proffsmarknaden. Huvudsakliga distributionskanaler är fackhandel och kedjor inom bygg, industri och trädgård. Produktportföljen innefattar varumärken som Hitachi, Bendof, MFT, Basso, Niko, Kongsberg och Olfa. Företaget är ett helägt dotterbolag till Hitachi Power Tools Norway AS med verksamhet i Norge, Sverige, Danmark, Finland och Polen. Företaget ingår i den globala Hitachi Koki koncernen.