Hitachi lanserar unika nyheter 18V-sortimentet

Pressmeddelande   •   Sep 09, 2014 13:00 CEST

Hitachi lanserar unika nyheter i 18V-serien: cirkelsågen C 18DBL och slagskruvdragaren WH 18DBEL. Båda innehåller Hitachis innovativa teknologi för kolborstfria motorer och den helt nya teknologin ACS, Active Control System, ett unikt system för bättre prestanda och säkrare drift. Hitachi lanserar även hyveln P 18DSL. Produkterna är nya tillskott i Hitachis redan breda sortiment i 18V-serien.

ACS, Active Control System, är en helt ny teknologi som Hitachi utvecklat. Systemet reglerar automatiskt rotationshastighet på motorn utifrån aktuell belastning och vridmoment. Detta medför helt unika funktioner för tystare drift (Slient Mode), optimerad åtdragning genom automatisk vridmomentsavkänning och ökad säkerhet genom att motorn stannar vid plötsliga händelser, till exempel då en sågklinga fastnar i materialet.

Cirkelsågen C 18DBL har väckt mycket uppskattning under tiden den testats på marknaden. Efter år av dominans inom nätanslutna cirkelsågar, introducerar Hitachi nu en mobil lösning för de flesta tillämpningar. Låg vikt på endast 2,5 kg, ultrakompakt och välbalanserad design tillsammans med en urstark kolborstfri motor ger en mycket ergonomisk och flexibel lösning. Varvtalet på hela 5,000 varv/min ger snabba och rena snitt upp till 47 mm sågdjup. I läget "Silent Mode" reduceras ljudnivån avsevärt genom att varvtalet minskas till 3,000 varv/min. Skulle mer kraft behövas under snittet, registrerar Hitachis ACS-teknologi detta och ökar varvtalet i förhållande till belastningen. C 18DBL har även mjukstart, motorbroms, LED-belysning, batteriindikator och en steglös geringsvinkel upp till 45 grader. C 18DBL levereras med 2 stycken 5,0 Ah Li-Ion batterier, snabbladdare och förvaringsväska. C 18DBL finns även tillgänglig som Tool Only och levereras då utan batterier, laddare och förvaringsväska.

Slagskruvdragaren WH 18DBEL är först ut i en helt ny serie av kolborstfria batterimaskiner. Trots en låg vikt på endast 1,6 kg levererar denna maskin ett vridmoment på hela 165 Nm. Som alla Hitachimaskiner kännetecknas även WH 18DBEL av kompakt design och ergonomiskt grepp. Hitachis nya ACS-teknologi ökar varvtalet automatiskt då belastningen ökar. ACS-systemet optimerar även åtdragningen så att slitage på bits och skruv minimeras. WH 18DBEL levereras med 2 stycken 4,0 Ah Li-Ion batterier, snabbladdare och förvaringsväska. WH 18DBEL finns även tillgänglig som Tool Only och levereras då utan batterier, laddare och förvaringsväska.

Hyveln P 18DSL är även denna ett nytt tillskott i 18V-familjen. Ergonomisk och kompakt design, steglös justering av spån- och falsdjup, och batteriindikator är några av finesserna. Hyveln kan även förses med spånsugsadapter och dammpåse. P 18DSL levereras med 2 stycken 5,0 Ah Li-Ion batterier, snabbladdare och förvaringsväska. P 18DSL finns även tillgänglig som Tool Only och levereras då utan batterier, laddare och förvaringsväska.

Samtliga produkter innehåller Hitachis HPS-teknologi, Hitachi Protection System. Denna teknologi skyddar både maskin och batteri mot överladdning, urladdning och överbelastning. HPS innebär även att varje battericell laddas separat, vilket resulterar i väsentligt längre livslängd.

Precis som för alla andra av Hitachis elverktyg omfattas de nya produkterna av Hitachis 3-årsgaranti. Denna gäller direkt från inköpsdatum och utan krav på registrering. För batterimaskiner ingår även batterier och laddare i garantin.

Produkterna finns tillgängliga för omgående leverans genom Hitachis rikstäckande återförsäljarnätverk.