Kombihammare med Hitachis avancerade antivibrationsteknologi UVP*

Pressmeddelande   •   Feb 17, 2016 16:00 CET

Hitachi lanserar två nätdrivna kombihammare med kolborstfri motor och teknologi som säkrar för stabil prestanda och minimalt effekttapp vid spänningsfall.

DH40MEY och DH52MEY är starka och robusta med hög avverknings- och borrsjunkhastighet som klarar tuffa applikationer. Den avancerade tekniken User Vibration Protection*, där vibrationer absorberas i maskinen tillsammans med de vibrationsdämpande D-handtaget resulterar i låga ljud- och vibrationsnivåer för användaren. Den dubbelisolerade konstruktionen av aluminiumhuset med isolerad statorhållare, vilket går under benämningen AHB, gör maskinen stabil och förbättrar hållbarheten.

Vidare är både DH40MEY och DH52MEY utrustade med en omkopplare för justering i 4 steg av slag- och rotationstal, vilket är urkopplingsbart. ”One-click” verktygsfäste gör de enkelt att byta verktyg där mejselvinkeln är justerbar i 12 fasta positioner med centreringsfunktion. Andra egenskaper är variabel varvtalsreglering med konstant kraft, elektronisk konstant varvtalskontroll och säkerhetskoppling.

Båda kombihammarna har kolborstfri motor vilket ger längre livslängd och minimalt underhåll för motorn, men även bibehållen prestanda vid spänningsfall och kan användas tillsammans med elverk.

De levereras med djupanhåll, stödhandtag, smörjfett och förvaringsväska

DH40MEY DH52MEY
Effekt 1.150W 1.500W
Verktygsfäste SDS-plus SDS-max
Kapacitet i betong 40 mm 52 mm
Kapacitet kärnborr 105 mm 160 mm
Varvtal obelastad 250-500/min. 100-280/min.
Slagtal obelastad 1.420-2.850/min. 1.000-2.400/min.
Slagenergi 11,0 Joule 22,0 Joule
Vibrationsnivå m/s² (3D)
(borrning/mejsling)
8,0/7,3 9,8/9,7
Ljudtrycksnivå dB(A) 99 102
Ljudeffekt dB(A) 99 113
Dimension (L x H) 477 x 242 mm 585 x 263 mm
Vikt inkl. batteri 7,5 kg 11,5 kg

Maskinerna omfattas av Hitachis 3-årsgaranti. Denna gäller direkt från inköpsdatum och utan krav på registrering.

Verktygen finns för omgående leverans. För ytterligare information, besök Hitachis hemsida eller kontakta produktchef Måns Hermelin.

*Hitachis avancerade UVP-system (User Vibration Protection) reducerar vibrationer vid mejsling och borrning i betong genom att flytta vikten i maskinen i motsatt riktning vid momentet. Vibrationerna reduceras med ca 33% och gör arbetet mer bekvämt.
Använd Hitachis exponeringskalkylator för beräkning, www.lowvibration.com