Hjärnfonden välkomnar regeringsbeslut om utbildning av ADHD

Igår beslutade regeringen att utbildning kring NPF, neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, som ADHD och Aspergers syndrom, ska blir obligatorisk för alla studenter på speciallärar- och specialpedagogutbildningarna. Hjärnfonden som i höstas uppvaktade skolministern med över 600 barns och föräldrars önskemål om en bättre skolmiljö för elever med NPF – diagnoser, är glada över beskedet men vill också se en kompetenshöjning bland all skolpersonal.

- Bristande kunskap om funktionsnedsättningar är ett vanligt skäl till att många elever inte mår bra i skolan, säger Anna Hemlin, generalsekreterare på Hjärnfonden. Vi kämpar för alla barns rätt till en likvärdig skolutbildning. Att veta hur man bemöter barn med särskilda behov är en förutsättning för att alla elever ska klara kunskapsmålen, därför är det också viktigt att all skolpersonal får utbildning inte bara de som börjar på specialpedagogutbildningarna.

I de nästan 600 berättelser som Hjärnfonden samlade in under kampanjen #Frågabarnen var det många som uttryckte önskemål om att få sitta med hörlurar, tydligare instruktioner och lärare med kunskap om funktionsnedsättningar. Många efterlyste mer utbildning bland skolpersonal om vad det innebär att ha en NPF-diagnos, men också att det är viktigt att bli sedd och få bekräftelse när man gör rätt.

- Rektorn har också en mycket viktig roll för att se till att det finns tillräckligt med tid och kompetens så att skolpersonal kan tillgodose elever som behöver extra stöd.Det kräver en betydande insats från lärarens sida. Om inte rektorn kan ta ett samlat grepp och ger personalen mer tid så finns det stor risk att det inte blir någon skillnad, säger Anna Hemlin, generalsekreterare på Hjärnfonden

• npf
  • adhd