Nyhet -

50 000 svenskar lider av den dolda dödliga och ärftliga sjukdomen FH – endast få vet om det

Den som har en familjemedlem som drabbats av hjärt-kärlsjukdom före 60 års ålder, och dessutom har högt kolesterol, kan vara drabbad av den ärftliga sjukdomen familjär hyperkolesterolemi (FH). Nu drar Hjärt-Lungfonden ut med turnén ”Kolla kolesterolet” för att sprida kunskap om FH och erbjuda gratis kolesteroltest.

Omkring 50 000 svenskar bär på FH – en genetisk sjukdom som ger högt kolesterol och kraftigt ökad risk för att drabbas av hjärt-kärlsjukdom. FH är lika vanligt förekommande som diabetes typ 1, men väldigt få har hört talas om sjukdomen. Det är bara knappt fem procent av de drabbade som fått diagnos, detta trots att den som bär på FH och inte får behandling riskerar att dö i tidig ålder.

• Med ”Kolla kolesterolet” vill Hjärt-Lungfonden nå ut till allmänheten och hjälpa fler personer med FH att få en diagnos. Forskningen visar att om vi hittar en person, kan vi hitta fler inom samma familj. Ju fler vi hittar, desto fler liv kan vi förlänga, säger Kristina Sparreljung, generalsekreterare, Hjärt-Lungfonden.

FH innebär att leverns förmåga att bryta ned det onda LDL-kolesterolet är nedsatt, på grund av en genetisk defekt. Det gör att den som bär på FH får ett högt LDL-kolesterol som i sin tur leder till åderförfettning och på sikt ofta hjärtinfarkt, stroke eller kärlkramp. Hos en person med FH är LDL-kolesterolet förhöjt redan från födseln – oavsett framtida livsstil och kost. Men ett högt LDL-kolesterol brukar inte märkas. Det första som sjukvården ser av en person med FH är oftast en ung människa som kommer in med hjärtinfarkt i fyrtioårsåldern. Om en förälder har FH är det 50 procents risk att barnet drabbas. Men om FH upptäcks i tid kan behandling snabbt påbörjas och den drabbade kan leva ett normallångt liv.

• Idag finns det effektiv behandling mot FH. Socialstyrelsen har redan förra året gett sjukvården rekommendationen att prioritera diagnos och behandling av FH-patienter. Idag känner vi bara till ett par tusen av de drabbade patienterna. Det måste bli betydligt fler. Har du föräldrar, mor- eller farföräldrar eller syskon som före 50-60 års ålder drabbats av hjärtinfarkt eller stroke bör du göra testet, säger Bo Angelin, professor och överläkare, Karolinska Universitetssjukhuset Huddinge

Välkommen att besöka ”Kolla kolesterolet” turnévagn den 14-16 april i Gränby Centrum på Marknadsgatan (östra entrén). Det finns möjlighet till intervju och fotografering med FH-experten Emil Hagström, Anna Fredholm från Hjärt-lungfonden och patienten NN.

Om ”Kolla kolesterolet”Med start i april ger sig Hjärt-Lungfonden, i samarbete med läkemedelsföretaget Sanofi, ut på turnén ”Kolla kolesterolet”. Vi kommer att besöka sex städer från Umeå i norr till Malmö i söder för att informera om sjukdomen FH – ärftligt högt kolesterol. Vi kommer att erbjuda ett gratis kolesteroltest som tillsammans med några frågor om personens sjukdomshistoria kan avgöra om de bör söka sjukvård för att utreda om de har FH. #kollakolesterolet

Vi finns på plats:
Uppsala 14-16 april
Göteborg 28-30 april
Malmö 12-14 maj
Karlstad 19-21 maj
Stockholm 2-4 juni
Umeå 9-11 juni

Läs mer om FH och turnén Kolla Kolesterolet här www.hjart-lungfonden.se/fh

Se en kort informationsfilm om FH från FH Sverige här.

Anna Ålenius Mathson, pressansvarig Hjärt-Lungfonden, telefon 0708-54 42 30, anna.alenius@hjart-lungfonden.se

Mer från Hjärt-Lungfonden:
- Gilla oss på Facebook