Forskare i Skåne får 17 miljoner av Hjärt-Lungfonden 2009-12-15

15 forskare i Lund och Malmö får17 miljoner kronor av Hjärt-Lungfonden för att hitta metoder och behandlingar som kan hjälpa människor som är hjärt- eller lungsjuka. Totalt delar Hjärt-Lungfonden i år ut 153 miljoner kronor till forskare över hela landet.

Hjärt-Lungfonden kan tack vare framgångsrik insamling under året nu dela ut 153 miljoner kronor till landets ledande hjärt-, kärl- och lungforskare. Det är en ökning med 13 miljoner kronor jämfört med förra året. Pengarna går till forskning som ska rädda liv och ge bättre behandlingar för dem som drabbas av bland annat hjärtinfarkt, hjärtsvikt, stroke och KOL.

De forskare i Skåne som nu får dela på 17 miljoner kronor är dr Dirk Marcus Wuttge, universitetssjukhuset i Lund, professor Lars Edvinsson, universitetssjukhuset i Lund, med dr Pyotr Platonov, universitetssjukhuset i Lund, dr Lena Uller, universitetssjukhuset i Lund, professor Leif Bjermer, universitetssjukhuset i Lund, docent David Erlinge, universitetssjukhuset i Lund, adj professor Håkan Arheden, universitetssjukhuset i Lund, överläkare Niklas Nielsen, Lunds universitet, docent Gunilla Nordin Fredrikson, Lunds universitet, fil dr Harry Björkbacka, Lunds universitet, professor Björn Dahlbäck, universitetssjukhuset MAS, professor Bo Hedblad, universitetssjukhuset MAS, leg läkare Isabel Goncalves, universitetssjukhuset MAS, docent Olle Melander, universitetssjukhuset MAS, samt professor Leif Groop, universitetssjukhuset MAS.

– Forskarna försöker hela tiden hitta nya metoder för att förebygga och behandla de här svåra sjukdomarna och forskningsstödet från Hjärt-Lungfonden ökar avsevärt chanserna att de ska lyckas, säger Staffan Josephson, Hjärt-Lungfondens generalsekreterare.

Hjärt-Lungfonden är den största finansiären av oberoende hjärt- och lungforskning i Sverige. Fondens mål är att samla in minst 250 miljoner kronor varje år. I år sökte forskare mer än en miljard kronor i forskningsstöd från Hjärt-Lungfonden.

För mer information, kontakta gärna: Ulrica Klettner, presskontakt Hjärt-Lungfonden, telefon 0708-54 42 34,

Daniel Edelsvärd

Presskontakt Projektledare Marknads-PR 070 854 42 35