Forskning behövs om dold lungsjukdom i Stockholms län

Forskning behövs om dold lungsjukdom i Stockholms län

Ungefär 90 000 stockholmare lever med lungsjukdomen KOL utan att veta om det. Det är en grym sjukdom som kommer smygande och bryter ner lungorna. Det behövs mer forskning både för att utveckla metoder att upptäcka sjukdomen tidigare och för att förbättra behandlingen.

Kroniskt obstruktiv lungsjukdom (KOL) angriper långsamt luftvägar och lungor. Sjukdomen leder till försämrad andningsförmåga och svår och långvarig hosta. En trappa blir ett berg att bestiga, en promenad blir ett maratonlopp. Sjukdomen påverkar även andra organ som hjärtat, muskler och skelett. Aptitlöshet, avmagring och muskelsvaghet är vanligt. De svårast sjuka behöver behandling med syrgas dygnet runt.

I Sverige dör årligen närmare 3 000 personer av KOL. Till skillnad från de flesta sjukdomar ökar dödstalen kraftigt för KOL. Det är en oroande utveckling.

Ofta beror KOL på rökning, men även icke-rökare drabbas. Ny forskning visar att exempelvis gruvarbetare och byggnadsarbetare är särskilt utsatta. KOL beror alltså inte bara på rökning utan kan också vara en arbetsskada.

Trots att KOL orsakar så mycket lidande och död är sjukdomen på många sätt dold. Över en halv miljon svenskar beräknas ha sjukdomen, men bara en av fem har fått en diagnos. Det innebär att omkring 90 000 stockholmare lider av KOL utan att veta om det. De går miste om behandlingar som kan bromsa sjukdomsförloppet och minska lidandet. Tidig upptäckt med rätt behandling innebär inte sällan skillnaden mellan ett aktivt liv och en stillasittande tillvaro med syrgasbehandling.

Hjärt-Lungfonden finansierar med sina insamlingar det världsunika forskningsprojektet Swedish CardioPulmonary bioImage Study (SCAPIS). Projektet kommer att omfatta totalt 30 000 deltagare som genomgår omfattande hälsoundersökningar. Resultaten samlas i en kunskapsbank som blir en nationell resurs för svenska forskare under många år framöver.

Med SCAPIS-studien kan forskarna få nya kunskaper om KOL. På så sätt kan vi sätta ljuset på en dold folksjukdom som ofta leder till döden och dessutom kan göra de sista åren till ett långt lidande.

Hjärt-Lungfonden har de senaste sju åren delat ut 155 miljoner kronor till KOL-forskningen med hjälp av svenska folkets gåvor. Men det räcker inte. Det är dags att ta krafttag för att bekämpa KOL. Dels behöver forskningen mer stöd, dels behöver landstingen ta den växande folksjukdomen på större allvar. Det är vi skyldiga de sjuka och deras anhöriga. Tillsammans räddar vi liv.

Staffan Josephson, generalsekreterare för Hjärt-Lungfonden
Kjell Larsson, vice ordförande i Hjärt-Lungfondens Forskningsråd

Hjärt-Lungfonden bildades 1904 i kampen mot tuberkulos (tbc). I dag är fondens mål att besegra både hjärt- och lungsjukdomarna. Hjärt-Lungfonden samlar in och fördelar pengar till forskning samt informerar om hjärt- och lungsjukdom. Verksamheten är helt beroende av gåvor från privatpersoner och företag. Hjärt-Lungfonden har insamlingskonton pg 90 91 92-7 och bg 909-1927. www.hjart-lungfonden.se