Ingen stroke i Stockholms län om 30 år

Ingen stroke i Stockholms län om 30 år

Strokevården utvecklas i snabb takt, mycket tack vare framsteg inom forskningen. År 2004 dog 1423 personer i stroke i Stockholms län. 2013 var motsvarande siffra 1063 personer, en minskning med 25 procent. Detta är konkreta resultat av forskningsframstegen. Nu vill vi nå ännu längre.

Hjärt-Lungfondens vision är att med forskningens hjälp besegra stroke som folksjukdom. Om 30 år ska sjukdomen i princip inte finnas kvar. Om det lyckas skulle det innebära att vi räddar livet på omkring 1000 stockholmare varje år.

Stroke drabbar plötsligt och förändrar livet. Det finns ett före och ett efter, för de som överlever. Hälften av de som drabbas avlider eller får svåra funktionsnedsättningar. En del får svårt att prata, andra får svårt att gå. I dag lever cirka 100 000 personer i Sverige med följderna av en stroke. Många av dem behöver stora hjälpinsatser och tillsyn dygnet runt.

Stroke kräver också mycket av samhället. Det är den kroppsliga sjukdom som svarar för flest vårddagar på sjukhus. Samhällskostnaderna för stroke beräknas uppgå till minst 16 miljarder kronor per år.

Även de anhöriga står för omfattande omvårdnadsinsatser. För de flesta är det en självklarhet att vilja ta hand om sina nära och kära. Men det kan leda till att man känner sig isolerad. När ens make eller maka inte längre kan gå, kan det vara svårt att själv komma ut. Man kan behöva finnas till hands hela tiden. Ju mer omsorg anhöriga ger, desto större är dessutom risken att de själva drabbas av hälsoproblem.

Hjärt-Lungfonden samarbetar med Karolinska institutet i en världsunik forskningssatsning för att förbättra behandlingen vid stroke. En del av forskningen fokuserar på att minska celldöd i hjärnan vid en stroke vilket kan betyda mycket för behandlingen av akut stroke och även minska risken för att människor drabbas. En annan del prövar om behandling med en antidepressiv medicin kan öka funktionsgraden hos strokedrabbade.

Forskningen kommer redan under de närmaste åren att rädda livet på många och förbättra deras livskvalitet. Men det räcker inte med att bota stroke och laga hjärnan. Vi måste också hitta sätt att mer effektivt förebygga sjukdomen. Strokeforskningen är på god väg, med hjälp av svenska folkets gåvor till Hjärt-Lungfonden. Men mer behövs för att nå målet.

I Sverige drabbas drygt 30 000 personer av stroke varje år. Men det behöver inte vara så i framtiden. Med forskningens hjälp kan vi rädda fler människoliv och undvika de tragedier som i dag drabbar alltför många. Tillsammans kan vi besegra stroke.

Kristina Sparreljung, generalsekreterare Hjärt-Lungfonden
Nils Wahlgren, professor och Hjärt-Lungfondens medicinska talesperson i stroke

Hjärt-Lungfonden bildades 1904 i kampen mot tuberkulos (tbc). I dag är fondens mål att besegra både hjärt- och lungsjukdomarna. Hjärt-Lungfonden samlar in och fördelar pengar till forskning samt informerar om hjärt- och lungsjukdom. Verksamheten är helt beroende av gåvor från privatpersoner och företag. Hjärt-Lungfonden har insamlingskonton pg 90 91 92-7 och bg 909-1927. www.hjart-lungfonden.se