Större risk för diabetes i Botkyrka än i Danderyd

Större risk för diabetes i Botkyrka än i Danderyd

– Forskning visar att sociala och ekonomiska förhållanden spelar stor roll för risken att få typ 2-diabetes. Det är allvarligt, inte minst eftersom två av tre personer med diabetes riskerar att drabbas av hjärt-kärlsjukdom, säger Kristina Sparreljung, generalsekreterare för Hjärt-Lungfonden.

Hjärt-Lungfonden driver forskningsprojektet SCAPIS om hjärt- och lungsjukdomar tillsammans med universitetssjukhusen i Sverige. Resultaten från pilotstudien med 1 100 deltagare i Göteborg har visat att det är tre gånger så vanligt med diabetes i socioekonomiskt svaga områden jämfört med socioekonomiskt starka områden.

I Stockholms län innebär det att forskarnas resultat tyder på att risken för diabetes är större i Botkyrka än i Danderyd. Detta eftersom Botkyrka är den kommun som har lägst medelinkomst i länet, medan invånarnas medelinkomst är högst i Danderyd, enligt statistik från SCB som Hjärt-Lungfonden sammanställt.

Diabetes blir allt vanligare och riskerar att leda till att fler drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar. Tidigare forskning visar på en tydlig koppling mellan typ 2-diabetes och hjärt- och kärlsjukdomar. Två av tre som får hjärtinfarkt har utvecklad diabetes eller ett förstadium till diabetes.

– Det behövs mer forskning för att vi ska kunna bryta sambandet mellan diabetes och hjärtsjukdom, och förhindra tusentals hjärtinfarkter varje år. Den stora befolkningsstudien SCAPIS kan leda till avgörande genombrott och möjliggöra skräddarsydda behandlingar för att fler ska kunna leva och vara friska längre, säger Kristina Sparreljung.

Medelinkomster i Stockholms läns kommuner

Täby400 410
Lidingö421 588
Danderyd502 954

Källa: SCB/Hjärt-Lungfonden. Medelinkomst för personer över 20 år (2013).

Fakta om diabetes;
- Omkring 400 000 svenskar lider av diabetes. Mellan 85 och 90 procent av dem har typ 2-diabetes.
- Diabetes innebär bland annat att sockerhalten i blodet är för hög eftersom kroppen inte är känslig för insulin eller har för lite insulin och därför inte kan använda energin från socker pårätt sätt.
- Två av tre personer med typ 2-diabetes riskerar att drabbas av hjärt-kärlsjukdom.
- De senaste 30 åren har forskningen lyckats ta fram behandlingar som ökat överlevnaden och förbättrat livskvaliteten för diabetesdrabbade. Forskning har bland annat visat att god blodsockerkontroll är den viktigaste faktorn för att minska framtida skador i kroppens små kärl.
- Forskningens mål är att inom tio förhindra hjärt-kärlsjukdom hos personer med diabetes genom att öka förståelsen för sambandet mellan sjukdomarna.

Källa: Hjärt-Lungfonden

Mer från Hjärt-Lungfonden:

- Ge ett bidrag till forskningen: www.hjart-lungfonden.se/diabetes
- Gilla oss på Facebook
- Följ oss på Twitter
- Följ oss på Instagram

Hjärt-Lungfonden bildades 1904 i kampen mot tuberkulos (tbc). I dag är fondens mål att besegra både hjärt- och lungsjukdomarna. Hjärt-Lungfonden samlar in och fördelar pengar till forskning samt informerar om hjärt- och lungsjukdom. Verksamheten är helt beroende av gåvor från privatpersoner och företag. Hjärt-Lungfonden har insamlingskonton pg 90 91 92-7 och bg 909-1927. www.hjart-lungfonden.se