Tre miljoner till forskning på barnhjärtan

Pressmeddelande   •   Feb 13, 2007 08:24 CET

På Alla hjärtans dag den 14 februari utlyser Hjärt-Lungfonden en ny och efterlängtad forskartjänst inom barnkardiologi. Den är värd mer än 3 miljoner kronor och ger en forskare arbetsro och möjlighet att forska på halvtid under tre år.

Varje år föds tusen barn med hjärtfel i Sverige. Det är en av hundra nyfödda. Nu gör Hjärt-Lungfonden en stor satsning för forskning som kan få barnens hjärtan att klappa längre. Fonden utlyser en helt ny forskartjänst inom barnkardiologi och bekostar på så sätt forskning på halvtid under tre år.

– Det finns i dag i stort sett obefintliga möjligheter för unga, lovande läkare att forska inom barnkardiologi. Det är mycket allvarligt och kan på sikt påverka den sjukvård som hjärtsjuka barn får. Därför har vi bestämt oss för att satsa på en forskartjänst inom det här området, säger Anders Waldenström, professor och ordförande i Hjärt-Lungfondens Forskningråd.

– Med den här tjänsten ger vi en lovande forskare arbetsro att under tre år ägna sig åt forskning på barns hjärtsjukdomar. Det är oerhört värdefullt för alla barn som föds med hjärtfel och för deras familjer.

Den nya forskartjänsten är ett led i Hjärt-Lungfondens satsning på barnkardiologi. Fonden har utsett februari till hjärtebarnens månad och uppmärksammar då en grupp barn som i dag är så gott som osynliga i samhället. Fonden kommer varje år kring Alla hjärtans dag att samla in pengar till forskning just kring barn och hjärtsjukdom. Målet 2007 är att samla in fem miljoner kronor.

Ulrica Klettner, presskontakt Hjärt-Lungfonden, telefon 08-566 242 34, 0708-54 42 34 alternativt ulrica.klettner@hjart-lungfonden.se

Professor Anders Waldenström, ordförande i Hjärt-Lungfondens Forskningsråd, telefon 090-785 38 92, 070-550 84 33.