Färgpaletten är lika modern som den andas både Las Vegas och klassisk nöjespark: turkosgrön, rosa och korall med gula accentfärger. På formsidan är både mjuka bågar och den klassiska harlequinrutan genomgående.

HKC Hotels unika design skapas av scenografen Lina Östlundh

Berg-och-dalbanehyllor, en karusellsoffa och en färgpalett i gult och pastell. På nyöppnade Åby Hotel har scenografen och inredningsdesignern Lina Östlundh skapat ett hotell som på flera sätt är helt unikt – men också talar till vår längtan efter mer färg och mjukare former.

Linas bakgrund som scenograf har även gjort att hon vågar ta ut svängarna mer än klassiskt skolade inredningsarkitekter.

– Det kanske inte alltid är tillräckligt arkitektoniskt rätt, men jag kanske vågar se andra möjligheter. Det är en av de stora fördelarna med att vara scenograf, att man vet att ingenting är omöjligt.

HKC Hotels har just slagit upp portarna till sitt nya flaggskepphotell på Åby Arena och här möts besökarna av en designupplevelse som lämnat den strama minimalismen långt bakom sig. Bakom den tivoli-inspirerade inredningen står scenografen och delägaren Lina Östlundh, som låtit en känsla sätta tonen: Det förväntansfulla pirret när man som liten för första gången skulle gå på tivoli.

– Själva grunden var att inte göra ett vanligt mässhotell, utan något som ger en känsla av att något spännande och roligt ska hända. Plus att jag personligen tycker att det är väldigt vackert på tivoli, med art deco-estetiken och vintagevibbarna, säger Lina Östlundh.

Den lekfulla estetiken prickar även in flera större inredningstrender: bort från det strama, mot det färgglada, kreativa och personliga.

– Vi ser att färg, form och det grafiska som är en stor del av tivoli-estetiken är på intåg nu, vi börjar släppa det här raka, enkla och industriella som varit trendigt länge, säger Lina Östlundh, som här lät filmscenografen i sig arbeta fritt i projektet. Det har lett till att inredningen består av en hel del speciallösningar, bland annat en nätt fåtölj formad som en solfjäder, designad av Lina och specialtillverkad i Portugal.
– Många använder sig av redan kända designmöbler, men jag är ganska ointresserad av designmärken. För mig är det viktigare att det är en vacker produkt som passar rummet, säger Lina Östlundh.

Mest stolt är kreatören själv över lobbyn och receptionen, en yta som har en tydlig tivolikänsla utan att tappa i harmoni. Här finns både sittytor och spelarglädje, utan att platsen blir för rörig.

– Det var det svåraste: hur får vi en tydlig tivolikänsla utan att det ska kännas som en arkadhall? När man går på tivoli är det väldigt mycket som händer överallt – det är massor av små världar. Det känner jag att vi har fångat här, i en stor lobby har vi lyckats få till små stationer, men som alla är helt i balans.

Fakta Åby Hotel

Förutom Lina Östlundhs detaljerade inredning, så pryds hotellets väggar av verk av tre konstnärer, fotokonst av Jan Malmström, illustrationer av Anna Ståhlberg och konst av den London-baserade bildkonstnären Hormazd Narielwalla.

Åby Hotel är HKC Hotels nya flaggskepphotell, och ligger i anslutning till Åbytavet och Åbymässan i Mölndal.

Hotellet har 223 rum, och blir därmed HKC Hotels största hotell i Sverige, och det första i Göteborgsområdet.

HKC Hotels är ett familjeföretag som drivs av Lina Östlundhs syskon Therese Hammar och Marcus Östlundh.

HKC Hotels är ett familjeföretag som ägs och drivs av familjen Östlundh.I företaget ingår:
Hotel Kung Carl, Stockholm, Best Western Plus Hotel Noble House, Malmö, Best Western Hotell Hudik, Hudiksvall samt Clarion Hotel i Örebro. Under våren 2019 öppnar Åby Hotel i Göteborg/Mölndal.

För information, kontakta VD Therese Hammar, telefon 0709-522865

Besök vår hemsida, HKC Hotels