Hotel Kung Carl firar 150 år

På fredag fyller Stockholms äldsta hotell 150 år

På fredag den 1 juli firar Hotel Kung Carl sin 150:e födelsedag. Det var nämligen den 1 juli 1866 som vinhandlaren Johan Ludvig Lundberg lät inviga Hotel Kung Carl, som enligt annons i Dagens Nyheter hade ”50 smakfullt och modernt möblerade rum”. Hotellnamnet hämtades från den regerande kungen, Carl XV (Kungen beviljade Lundberg tillstånd att använda namnet). Eftersom alla andra hotell som fanns i Stockholm vid denna tidpunkt sedan länge är nedlagda kan hotellet med stolthet tituleras som Stockholms äldsta!

På själva 150-årsdagen bjuds alla hotell- och restauranggäster på tårta och snittar med tillhörande dryck. Dessutom får hotellgästerna Kung Carls nyutgivna jubileumsbok som är skriven av bl a Edward Blom och Hugo Rehnberg.

- Efter år av förberedelser där vi bl a har putsat fasaden och renoverat lobby och reception samt öppnat en ny cocktailbar känns det fantastiskt att äntligen få fira denna stora dag, säger Therese Hammar, VD för Hotel Kung Carl.

Hotel Kung Carl har ständigt utvecklas och förädlats under åren, och på ett skickligt sätt lyckats kombinera den historiska jugendstilen med modern och stilren inredning och design. Idag finns här 143 rum, varje unikt inrett, bar och restaurang, konferensavdelning, festvåning och mini-gym. Hotellets restaurang, Kung Carls Bakficka – Tre rum och kök – erbjuder flera rum att äta och umgås i, lite som ett riktigt hem. Såväl inredning som mat flirtar med det tidiga 1900-talet.

Firandet av jubileumsåret kommer att pågå under hela året med bland annat invigning av cocktailbaren samt en officiell galamiddag.

HKC Hotels är ett familjeföretag som ägs och drivs av familjen Östlundh.I företaget ingår:
Hotel Kung Carl, Stockholm, Best Western Plus Hotel Noble House, Malmö, Best Western Hotell Hudik, Hudiksvall samt Clarion Hotel i Örebro.