Årets Leverantör Gris 2016 kommer från Valla

Pressmeddelande   •   Jan 23, 2017 08:00 CET

Djuromsorg, öppenhet och fina produktionsresultat gör att HKScan Agri, HKScans inköpsavdelning, utsett Maria och Örjan Lindahl, Ekeby utanför Valla, till Årets Leverantör Gris 2016.

– Vi är mycket stolta över våra svenska gris-, lamm-, och nötleverantörer och vill genom utmärkelsen Årets leverantör lyfta fram den leverantör inom respektive djurslag som vi anser gjort en extra bra insats under året. Det är tack vare HKScan Agris leverantörer som vi kan erbjuda kött- och charkprodukter från Scan med 100 % svenskt kött året om, säger Torbjörn Lithell, Inköpsdirektör HKScan Sweden.

Årets leverantör är ett etablerat hedersomnämnande bland svenska djuruppfödare och vinnare utses bland HKScan Agris 10 000 kontraktsleverantörer. Nomineringen till Årets leverantör har skett av HKScan Agris inköpare, som dagligen är ute och besöker våra leverantörer. De nominerade leverantörerna har bedömts enligt kriterierna:

- Har bra djuröga och jobbar aktivt för främja djurens naturliga beteende så att de mår bra.
- Flexibel produktion med goda och jämna slaktresultat som anpassas till svensk köttkonsumtion.
- Framåtanda genom kontinuerlig utveckling och nytänk för att förbättra sin verksamhet.
- Professionell affärspartner som sätter kunden och konsumenternas önskemål i fokus.

Motivering till Årets Leverantör Gris 2016
Maria och Örjan driver en integrerad, väl fungerande grisproduktion. HKScan värdesätter det goda samarbetet med Maria och Örjan som alltid ställer upp och håller det som utlovats. Paret är öppna för nya idéer och rön och har exempelvis gått över till att vaccinera mot galtlukt. De samlar och jämför sedan data för att följa tillväxt och foderförbrukning. Maria och Örjan jobbar tight tillsammans med sina anställda för att få fram fler smågrisar och för att ständigt öka sin effektivitet.

Gårdsfakta Ekeby
330 suggor i integrerad produktion och cirka 7 800 slaktgrisar per år. Odlad areal cirka 300 hektar. Förutom Maria och Örjan jobbar tre heltidsanställda på Ekeby.

Torbjörn Lithell, Inköpsdirektör HKScan Sweden, telefon: +46 (0)8 725 83 03
Elisabeth Svensson, Chef HKScan Agri kommunikation, telefon: +46(0)44 19 40 63
Maria och Örjan Lindahl, Årets Leverantör Gris 2016, telefon: +46(0)70 526 03 10

Kort om HKScan
HKScan är Nordens ledande köttexpert. Vi säljer, marknadsför och producerar högkvalitativa och ansvarsfullt producerade produkter av gris, nöt, kyckling och lamm liksom charkvaror och färdigmat under starka varumärken. Våra kunder finns inom detaljhandeln samt food service-, industri- och exportsektorerna. Våra hemmamarknader utgörs av Finland, Sverige, Danmark och Baltikum. Vi exporterar produkter till närmare 50 länder. År 2015 hade HKScan en omsättning på cirka 1,9 miljarder euro och omkring 7400 anställda.