Arla och Scans tävling avgjord: Ängagårdens Förskola i Alvesta vann en gårdsfest

Pressmeddelande   •   Apr 08, 2009 08:56 CEST

Hotellfrukost på förskola var det vinnande konceptet för Ängagårdens Förskola i Alvesta. De har utsetts till vinnare av Arlas och Scans tävling "Vinn en gårdsfest".

Juryns motivering är att Ängagårdens förskola vinner pga sin kreativa och väldigt lekfulla konceptidé där man blandar rolighet med nyttighet. De hade dukat upp en riktig hotellfrukost som både barn och personal avnjöt ihop. För att få en lite mysig känsla stod både kandelabrar och värmeljus på borden. Maten togs från olika bord, precis som på ett hotell. Frukosten bestod av: fil, flingor, juice, mjölk, bröd, smör, ost, charkpålägg, grönsaker och lite småvarmt som köttbullar, prinskorv, korvbollar, bacon och äggröra samt frukt och wienerbröd.

Vinsten är en gårdsfest för alla barn och fröknar på förskolan. Scanbilen bjuder på grillbuffé och Arla på den nyttiga drycken. Det blir också underhållning av en hemlig gäst och utdelning av små presenter samt andra överraskningar till alla barnen. Gårdsfesten sker preliminärt på förskolans dag i maj. På Ängagårdens förskola går ca 90 barn.

- Hotellfrukosten var mycket uppskattad av barnen som även hjälpte till att duka fram. Det var både gott och roligt. Vi är jätteglada över vinsten och i år ska vi fira förskolans dag ordentligt. Även barnens syskon och föräldrar kommer att bjudas in till gårdsfesten, säger Linda Gustavsson, kokerska, Ängagårdens förskola.

Kampanjen "Vinn en gårdsfest" skickades ut till förskolor, dagis och daghem över hela Sverige. Basen var 12 skålar med ingredienser som t ex korvbollar, lillprinsar, gräddfil och crème fraiche som förskolorna pusslat ihop till sin egen maträtt, fotograferat och skickat in till juryn. Bakom tävlingen står Arla Foodservice och Scan Away From Home.

Några av recepten från tävlingen kommer att läggas ut på scan.se/rsh respektive arla.se.

Margareta Thorgren, informationsdirektör Scan AB, tfn: 070-280 01 68
Inger Söderlund. PR-chef Sverige, Arla Foods, tfn: 070-689 58 84
Linda Gustavsson, kokerska, Ängagårdens Förskola, tfn: 0472-151 46

Bild:
Finns att hämta på Scans hemsida www.scan.se /Omföretaget/Press/Pressbildereller kontakta Laila Romu, informatör Scan AB, tfn: 0511-252 19.

Arla Foods
Arla Foods är Europas största mejeriföretag med ett brett sortiment av mejeriprodukter av högsta kvalitet. Arla Foods mission är att erbjuda moderna konsumenter naturliga, mjölkbaserade livsmedel som skapar inspiration, trygghet och välbefinnande.

Scan - bry dig om vad du äter

Scan AB ingår i koncernen HKScan som är ett av norra Europas största livsmedelsföretag inom kött, charkuterivaror och färdigmat. Scan AB omsätter 10 Mdr SEK och har 3 200 medarbetare. HKScan-koncernen har 10 000 medarbetare och en omsättning som uppgår till 20 Mdr SEK.