Ciauscolo byter namn till Santoreggia [sant-oo-redja]

Pressmeddelande   •   Feb 08, 2010 08:54 CET

Årligen tar Scan fram en ny smak till sortimentet med kryddig korv. Förra årets nyhet Ciauscolo har blivit namnskyddad i Italien och därför byter Scan namnet till Santoreggia.

Eftersom Italien har namnskyddat den populära italienska korven Ciauscolo, enligt EU:s skydd för geografisk beteckning, byter Scan namnet på sin kryddiga korv Ciauscolo till Santoreggia. För att få benämnas Ciauscolo, måste korven vara tillverkad i vissa bestämda kommuner i de italienska provinserna Ancona, Macerata och Scoli Piceno. Scans korv är tillverkad i Linköping. Innehållet är däremot detsamma. Namnbytet gäller från vecka 5.

Santoreggia är en smakrik korv kryddad med kyndel, pomerans, citron och chili. Chilin ger en lite hetta i smaken. Kötthalten är hög, 74 %, och korven är tillverkad av svenskt griskött. Santoreggia är producerad enligt SÄRNÄR, vilket innebär att den är helt fri från gluten, laktos, ägg, soja-, mjölk- och ärtprotein. Scan har hämtat inspirationen till korven från den italienska regionen Marche.

- Det är en mycket omtyckt korv och det var självklart att vi skulle byta namn. Namnvalet var enkelt eftersom Santoreggia betyder kyndel på italienska, säger Mette Krabbe Åkerlind, marknadschef Scan AB.

Fakta Santoreggia
Santoreggia innehåller svenskt griskött. Kötthalten är 74 %. Fetthalten 22 %. Den är producerad enligt SÄRNÄR, vilket innebär att den är helt fri från gluten, laktos, ägg, soja-, mjölk- och ärtprotein. En korv väger ca 100 gram. Den har naturskinn. Förpackningen är lättöppnad och väger 300 gram. Konsumentpris ca 22.90 kr/förpackning.

Mette Krabbe Åkerlind, marknadschef Scan AB, tfn: 08-725 80 10
Laila Romu, kommunikatör Scan AB, tfn: 0511-252 19

Bild
Finns att hämta på Scans hemsida www.scan.se/press/pressbilder eller kontakta Laila Romu.

Scan AB ingår i koncernen HKScan som är ett av norra Europas största livsmedelsföretag inom kött, charkuterivaror och färdigmat. Scan AB omsätter 11 Mdr SEK och har 3 000 medarbetare. HKScan-koncernen har 10 000 medarbetare och en omsättning som uppgår till 22 Mdr SEK.