Den svenska mathögtiden över alla följer med i tiden: Länge leve julen!

Pressmeddelande   •   Okt 11, 2004 11:23 CEST

Snart är det dags för årets stora svenska mathögtid med djupt rotade traditioner. Få måltider kan som julbordets alla rätter väcka så mycket liv i smak-, doft- och synminnen. Traditionen runt julbordet är starkare än någonsin men i takt med att samhället förändras ser vi en ökad efterfrågan på mer färdiglagade maträtter, men också nya djärva recept.

Den klara favoriten på julbordet är julskinkan och det är man helt enig om oavsett ålder. Så följer sillen, köttbullar, Janssons frestelse lax, prinskorv, lutfisk, revbensspjäll m.m.

Hur ska man hinna laga all mat till jul?
Vi har idag många maträtter på julbordet precis som förr, skillnaden är att i dag går många av dessa rätter att köpa färdiglagade eller att laga till enkelt. På Scan kan vi konstatera att många av dessa produkter blivit riktiga succéer. Viktigt är dock att den genuina smaken och kvalitén bibehålls.

Scan kan linda sin årsproduktion av julkorv 989 varv runt Globen.
Om man lägger årsproduktionen av prinskorvar på en rad blir det 519 mil. Det är nästan lika långt som mellan Stockholm - Montreal, det fattas bara 30 mil. Av en årsproduktion julpressylta kan man bygga 231 stycken Kaknästorn.

Även julskinkan har utvecklats för att passa dagens konsument.
– I fjol var 45 procent av alla julskinkor som Scan sålde färdigkokta säger produktchef Martin Pardell på Scan Foods. Konsumenterna har upptäckt vilken fin produkt detta är. Scan som är marknadsledare av julskinka har i år sju olika varianter av julskinka i sitt sortiment.

Julskinka är inte något som enbart hör julafton till, drygt 70 procent äter julskinka före julafton och många börjar tidigt med små trevliga glöggbjudningar där man kanske vågar prova nya griljeringar av julskinka.

– I år kommer vi se fler som prövar nya griljeringar, som t.ex. pepparkaksgriljering, sesamgriljering och kanske julsnapsflamberad julskinka. Vi tror även att det är många som kommer utnyttja sina allt mer avancerade grillutrustningar för att förnya julskinkan, säger Cecilia Öster, presschef på Scan Foods.

På julafton är det vanligast att man äter julskinkan före eller efter Kalle Anka d.v.s mellan klockan 11-15 eller 16-19. Svensken äter ca 1 kilo julskinka per person under julen.

Men det allra viktigaste med julen är att träffa familjen och umgås. Det kan därför bli många som ska besökas eller som ska bjudas på julmat. Därför bifogas nya spännande recept på nya varianter av julmaten.

Fakta från Scan Foods julbordsundersökning på uppdrag av Temo LUI Marknadsinformation AB

Cecilia Öster, presschef,
telefon 08-725 85 72 eller mobil 070-219 99 59