En delikatess på julbordet är den rökta lammfiolen. Lagom till jul lanserar Scan en svensk, benfri och rökt lammfiol.

Pressmeddelande   •   Okt 04, 2010 08:15 CEST

Lammfiol är traditionell svensk husmanskost som även återfinns på julbordet. Lamm har blivit allt mer populärare och konsumtionen har på ett tiotal år ökat från ett halvt kilo till ett och ett halvt per person och år. Vecka 44 lanserar Scan en rökt lammfiol. Den är saltad, rökt och benfri, vilket gör att den är lätt att skiva upp. Efter rökningen delas lammfiolen i tre delar, varje bit har en vikt på ca 500 gram. Ursprunget på köttet är som alltid i Scan-märkta varor svenskt.

På julbordet är lammfiol ett bra komplement till julskinkan. Den äts kallskuren. Lammfiol passar bra med feta och/eller söta tillbehör. Gärna med äggröra eller gratäng om man vill äta den som en större rätt. Som snitt eller kallskuret med t ex getostkräm eller pepparrotsfärskost. Tillbehören får inte vara för starka eftersom lammfiolen har en mild och fin smak.

- Det är en riktig delikatess på julbordet, saftig med en lätt röksmak. Lammfiol är lite lyxig men enkel att göra ordning eftersom den är perfekt som kallskuret, säger Maria Hellblom, produktchef Scan AB.

Fakta
Till lammfiolen används svensk lammstek. Förpackningsstorlek: ca 500 gram. Rekommenderat konsumentpris 240 kr/kg.

Recept:
Lammfiol med äggröra på crostini

Bild
Finns att hämta på Scans hemsida http://www.scan.se/sitebase/press/pressbilder.aspx eller kontakta Laila Romu.

Maria Hellblom, produktchef Scan AB, tfn: 08-725 85 90
Laila Romu, kommunikatör Scan AB, tfn: 0511-252 19

Scan AB ingår i koncernen HKScan som är ett av norra Europas största livsmedelsföretag inom kött, charkuterivaror och färdigmat. Scan AB omsätter 11 Mdr SEK och har 3 000 medarbetare. HKScan-koncernen har 10 000 medarbetare och en omsättning som uppgår till 23 Mdr SEK.