Facebook navet i Scans mediesatsning

Pressmeddelande   •   Okt 01, 2010 09:10 CEST

En av Scans största mediesatsning i år är på sortimentet Mina Favoriter, ett nytt brett sortiment charkprodukter som riktar sig till barnfamiljer. Nytt för Scan är att den största delen av kampanjen är digital. Interaktion och dialog med och mellan konsumenter står i fokus. Hela kampanjen knyts ihop på Facebook med en egen sida för Mina Favoriter.

- Vi har en exakt målgrupp, föräldrar med barn mellan tre och tolv år. Vi har sökt medier där vi hittar vår målgrupp, tidningar de läser och sajter de besöker. Kampanjen är till största delen digital och är vår största digitala satsning någonsin, säger Mina Grubb, produktchef Scan AB.

Den digitala kampanjen är uppbyggd kring tävlingar, bloggare och en egen barnmatskategori. Allt detta knyts sedan ihop via Facebook. Familjelivs bloggnätverk får produkter att laga och smaka, för att sedan kunna blogga. En barnmatskategori skapas på Tasteline som Scan kommer att äga den första månaden. På Bonniers sajter med huvudfokus på Allt om Mat kommer tävlingar och redaktionella artiklar om ämnet barn och mat att finnas. Allt detta knyts sedan ihop på Mina Favoriters Facebook-sida www.facebook.com/minafavoriter som blir navet i hela kampanjen.

- Vi har valt en ny väg med en stor digital satsning och bygger den på relationsmarknadsföring. Det är ett spännande projekt där vi har ett samarbete med tre parter. Dessutom har vi en printkampanj som tillsammans med Internetsatsningen ligger som en matta fram till årsskiftet toppat med stortavlor som går igång i oktober. Vi kommer definitivt att synas i de medier målgruppen läser, säger Mette Krabbe Åkerlind marknadschef Scan AB.

Scan har sedan ett år haft en blogg och twitter, men utökar nu även sitt sociala media-engagemang med Facebook och Mina Favoriter. Syftet är att ha en dialog med konsumenterna kring recept, tricks och tips om hur man får en trevlig vardagsmiddag. På facebook kommer även samtalen från Mina Favoriters barnpanel att läggas upp. Barnpanelen har fått ge sin åsikt om allt från miniköttbullar till Zlatan.

- Det är första gången vi går in på facebook och ser det som ytterligare ett sätt att interagera med kunden. Vi har alltid varit intresserade av att föra en dialog med våra konsumenter och finns sedan tidigare i de sociala medierna. Nu går vi in produktnära med en egen sida för Mina Favoriter, säger Mina Grubb, produktchef Scan AB.

I kampanjen kommer även traditionella annonser i tidningar och stortavlor att användas. Kommunikationskonceptet bygger på devisen ”Man behöver bara ropa en gång!”. Det syftar på att Mina Favoriter består av produkter som vi vet att barnen gillar och äter upp. Mediekampanjen pågår från vecka 36 till vecka 52. Grey ligger bakom kommunikationen och den digitala mediesatsningen har tagits fram av Starcom.

Bild
Finns att hämta på Scans hemsida www.scan.se/press/pressbilder eller kontakta Laila Romu.

Mette Krabbe Åkerlind marknadschef Scan AB, tfn: 08-725 80 10
Mina Grubb, produktchef Scan AB, tfn: 08-725 83 02
Laila Romu, kommunikatör Scan AB, tfn: 0511-252 19

Scan AB ingår i koncernen HKScan som är ett av norra Europas största livsmedelsföretag inom kött, charkuterivaror och färdigmat. Scan AB omsätter 11 Mdr SEK och har 3 000 medarbetare. HKScan-koncernen har 10 000 medarbetare och en omsättning som uppgår till 23 Mdr SEK.