Förbättrat recept på Scans snabburgare

Pressmeddelande   •   Feb 15, 2010 08:56 CET

Scan har förändrat receptet på snabburgaren efter önskemål från konsumenter och kunder. Nu är den utan E-nummer, har en högre kötthalt och innehåller inte längre komjölksprotein eller laktos.

Snabburgaren är en klassiker som funnits i Scans sortiment sedan 70-talet. Det är en produkt som köps av många barnfamiljer och idag är snabburgaren den femte mest sålda burgaren i Sverige. Scan har nu efter önskemål från konsumenter och kunder förbättrat receptet.

Förbättringarna i receptet innebär:

• Högre kötthalt
  • Inga E-nummer
  • Ingen komjölkprotein/laktos
  • Ny kryddsättning

Som alltid används svenskt kött i Scan-märkta varor. Snabburgaren innehåller sedan tidigare varken gluten eller ägg och nu inte heller komjölksprotein eller laktos. I tillverkningen används potatis istället för de råvaror som traditionellt används i färs och de nya kryddorna gör att den smakar mer som den gjorde förr.

- Vi arbetar kontinuerligt med att ta bort onödiga tillsatser och har nu utvecklat snabburgaren så att den är helt utan E-nummer. Kötthalten är nu högre men den har fortfarande en konsistens som uppskattas av små barn, säger Mia Sjölander Grenmark, produktchef Scan AB.

I samband med receptförbättringen byter även Scan förpackningen från kartong till påsförpackning. Fördelen blir att de inte tar så stor plats i frysen och de är även återförslutningsbara. Det innebär också mindre förpackningsmaterial.

Fakta.
Scans snabburgare innehåller svenskt gris- och nötkött. Kötthalten är 60 %. Fetthalten är 14 %. Förpackningsstorlek: 400 gram och 1.000 gram Ca-pris i butik: 25,90 kr/st respektive 47,90 kr/st.

Mia Sjölander Grenmark, produktchef Scan AB, tfn: 0761-35 30 23
Laila Romu, kommunikatör Scan AB, tfn: 0511-252 19

Bild.
Finns att hämta på Scans hemsida www.scan.se/press/ pressbilder eller kontakta Laila Romu.

Scan AB ingår i koncernen HKScan som är ett av norra Europas största livsmedelsföretag inom kött, charkuterivaror och färdigmat. Scan AB omsätter 11 Mdr SEK och har 3 000 medarbetare. HKScan-koncernen har 10 000 medarbetare och en omsättning som uppgår till 22 Mdr SEK.