HKScan förstärker den svenska ledningen

Pressmeddelande   •   Mar 14, 2018 08:20 CET

HKScan förstärker den svenska ledningen med nya personer i två nyckelroller. HKScan i Sverige har under 2017 haft en positiv tillväxt. Förstärkningen av ledningen är ett steg i det fortsatta arbetet med den påbörjade tillväxtstrategin och speglar HKScans fokus på hela värdekedjan, från gård till gaffel. Anna Bäärnhielm tillträder rollen som inköpsdirektör och Tomas Stefenson tillträder rollen som ansvarig för produktion och logistik.

Anna Bäärnhielm tillträder rollen som inköpsdirektör i HKScans svenska verksamhet från och med 14:e mars. Anna är civilingenjör i kemi/livsmedel och kommer närmast från Pågengruppen, där hon var inköpsdirektör, och dessförinnan från Lantmännen Cerealia.

- Jag är glad över att ha fått förtroendet att driva och utveckla HKScans agriverksamhet, tillsammans med ett starkt och kompetent team. Vårt fokus ligger på att fortsätta stärka samarbetet med våra viktiga leverantörer. Ett led i detta är att vara mycket spetsiga i våra producenttjänster och tillföra värde för leverantörerna i deras verksamheter. Jag ser mycket fram emot att få vara en del av HKScan, en aktör som leder utvecklingen av ett hållbart och ansvarsfullt producerat kött.

Tomas Stefenson tillträdde den 1:a mars rollen som ansvarig för produktion och logistik i HKScans svenska verksamhet. Tomas är civilingenjör i Industriell Ekonomi och har arbetat inom HKScan i 10 år.

- Det är med stor ödmjukhet jag nu flyttar fokus till den viktiga produktionsverksamheten i Sverige. Det finns extremt mycket kunnande och yrkesstolthet i vårt företag idag och tillsammans kommer vi fortsätta på vår LEAN-resa. Alltid med kvalitet, arbetsmiljö och kundfokus i första rummet. Vi har stor respekt för vår del i förädlingen av produkter från gård till gaffel och kommer att fortsätta att ta ett hållbart ansvar i vår verksamhet.

Magnus Lindholm, tidigare produktionsdirektör, tillträder rollen som ansvarig för kvalitets- och matsäkerhetsfrågor inom koncernen. Med hans långa erfarenhet ska HKScan fortsätta utveckla konkurrenskraften och säkerställa att svenska konsumenter kan inspireras och njuta gott kött med gott samvete i generationer framöver.

HKScan är Nordens ledande livsmedelsföretag. Vi säljer, marknadsför och producerar ansvarsfullt producerade, högkvalitativa fläsk-, nöt-, fjäderfä- och lammprodukter, förädlade köttprodukter samt färdigmat under starka varumärken. Våra kunder finns i sektorerna detaljhandel, livsmedelstjänster, industri och export och våra hemmamarknader utgörs av Finland, Sverige, Danmark och Baltikum. Vi exporterar till närmare 50 länder. År 2017 hade HKScan en omsättning på 1,8 miljarder euro och cirka 7 300 anställda.