HKScan lanserar finsk Karinäs-kyckling i Sverige

Pressmeddelande   •   Sep 21, 2016 08:36 CEST

Karinäs kyckling

Nu flyttar kycklingprodukter från Finland in på COOP-butiker runt om i Sverige. Det när HKScan lanserar Karinäs – kyckling från hemgården ­– som är Finlands mest populära kycklingvarumärke. Kyckling från Karinäs är av högsta kvalitet, sett till bland annat livsmedelssäkerhet och djuromsorg. Först ut i butikshyllorna är bröstfilé, minutfilé, kryddiga kycklingvingar och smaksatta kycklingklubbor.

Inom ca 10 mil, längst sydvästra Finland, i ett landskap som varvas av tallskog, sjöar och vidsträckta sädesfält ligger 88 hängivna gårdar som tillsammans producerar Karinäs kycklingprodukter. Uppfödningen, produktionen och spannmålet kommer från samma område, som sträcker sig från Björneborg i norr till Åbo i söder, precis på andra sidan Östersjön. Tillsammans representerar gårdarna det som finländare i 50 år har kallat för Hemgården. I dag lanseras Karinäs i Sverige.

– Vi äter allt mer kyckling i Sverige. Med Karinäs kan vi möta den ökade efterfrågan på vitt kött och samtidigt erbjuda konsumenter produkter som håller hög standard, både gällande djuromsorg och kvalité. Med Karinäs är vi stolta över att erbjuda prisvärd kvalitetskyckling från andra sidan Östersjön, säger Andreas Karlsson, Head of Category White Meat på HKScan.

Lanseringen av Karinäs i Sverige sker samtidigt som HKScan gör sin största satsning någonsin på en ny produktionsanläggning för kyckling i Raumo, Finland.

Goda anledningar till att välja finsk kyckling Uppfödningen och produktionen av finsk och svensk kyckling liknar varandra på många sätt, sett till värderingar, livsmedelssäkerhet och djurhållning. Här är mer fakta om finsk kyckling från Karinäs.

• Kycklingarna föds upp på 88 gårdar i sydvästra Finland
  • Kycklingarna är frigående inomhus under goda förhållanden
  • Kycklingarna får närproducerat helkornsspannmål
  • Ingen onödig medicinering eller vaccinering sker och Finland är officiellt salmonellafritt, precis som Sverige
  • Ingen antibiotika har överhuvudtaget använts på Karinäs gårdar under de senaste två åren
  • Gårdarna värms upp av miljövänlig bioenergi

Produktinformation Du hittar Karinäs produkter på COOP från v 38.

Bröstfilé, rek pris: 54,90 kr (ca 550 gram)
Minutfilé, rek pris: 79,90 kr (700 gram)
Kryddiga kycklingvingar, rek pris 44,90 kr (700 gram)
Smaksatta kycklingklubbor, rek pris 59,90 kr (ca 1 700 gram)

Vill du testa Karinäs produktnyheter eller ha mer information?
Vänligen kontakta:

Andreas Karlsson, Head of Category White Meat på HKScan Sweden AB
tel: 070-269 02 00, mail: andreas.karlsson@hkscan.com

Pressjour HKScan Sverige
tel: 08-725 85 10

Karinäs – kyckling från hemgården Karinäs är kyckling från hemgården. Alla våra kycklingar föds upp av våra 88 hängivna gårdsägare som finns inom ca 10 mil i natursköna sydvästra Finland, från Björneborg i norr till Åbo i söder. Även uppfödningen, produktionen och till och med spannmålet kommer från denna plats. Det gör att Karinäs har insyn i och tar ansvar för hela produktionskedjan. I snart 50 år har Karinäs med stolthet försett hela Finland med god kyckling från hemgården. Utan att för den skull tumma på djuromsorgen, livsmedelssäkerheten eller kvaliteten i slutprodukten.

OM HKScan HKScan är Nordens ledande köttexpert. Vi säljer, marknadsför och producerar högkvalitativa och ansvarsfullt producerade produkter av gris, nöt, kyckling och lamm liksom charkvaror och färdigmat under starka varumärken. De mest kända varumärkena i Sverige är Scan och Pärsons. Våra kunder finns inom detaljhandeln samt food service-, industri- och exportsektorerna. Våra hemmamarknader utgörs av Finland, Sverige, Danmark och Baltikum. Vi exporterar produkter till ca 50 länder. År 2014 hade HKScan en omsättning på cirka 2,0 miljarder euro och omkring 7 700 anställda.