HKScan tilldelas Hedersutmärkelse för klimatanpassade produkter

Pressmeddelande   •   Okt 28, 2016 19:30 CEST

Bild: Faramarz Gosheh

HKScan vann igår Hedersutmärkelse för Klimatanpassade produkter vid årets Chark-SM. Chark-SM är Sveriges största kvalitetstävling för svensktillverkade livsmedel. HKScan fick bland många medaljer Hedersutmärkelsen för sitt klimatanpassade koncept bestående av hälften kött och hälften grönsaker, d v s säga Korvish och Järpish. Ett produktkoncept som fortsätter att utökas med nya produkter. I september lanserades det senaste tillskottet Burgish.

-Vi är otroligt glada och stolta att vårt arbete med klimat, miljö och hållbarhetsfrågor i alla led uppmärksammas på detta vis, berättar Johan Persson Kategorichef Chark.

En del i företagets resa är lanseringen av nya koncept med traditionella produkter av nya råvaror med spännande smakupplevelser där det blandas det bästa av två världar i form av svenskt kött och svenska grönsaker.

-Vår satsning att skapa ett helt nytt segment inom en traditionell bransch är långsiktig och redan nu kan vi lova fortsättning på nya smakupplevelser nästa år. Idag är vi mycket stolta över Hedersutmärkelsen samtidigt som vi fortsätter vår resa med fokus på framtiden, säger Johan Persson.

Juryn motivering till hederspriset för Hedersomnämnandet i klimat är:

Vi lyfter fram ett företag som tar ansvar i hela värdekedjan. Med utveckling av ett helt nytt koncept med grönare klimatanpassade produkter, med systematisk utfasning av fossil energi, koll på svinnet, ökad kompetens kring hållbarhetsfrågor och kanske allra viktigast – ett engagemang och samarbete för att minska klimatpåverkan i primärproduktionen. Isbjörnarna bugar och tackar!

På Chark-SM fick HKScan ta emot många prismedaljer. Mamma Scan köttbullar korades till svenska mästare i kategorin Köttbullar & hamburgare och Scan Lökkorv i kategorin Rökt pålägg. De fina pokalerna får nu åka hem till produktionsanläggningarna i Skara och Halmstad.

-Resultatet från tävlingen ger oss och alla våra medarbetare ett starkt kvitto på att vi har fantastiska produkter. Det är ytterligare ett bevis på vårt hantverkskunnande som gör oss alla lite extra stolta just nu. Det som också är roligt är att vi kan visa vår höga kvalitativa bredd som företag. Vi har de bästa resultaten från i princip alla klasser vi tävlat i, säger Johan Persson

Även många andra av HKScans storsäljare och klassiska produkter fick guldmedaljer i denna ärofyllda kvalitetstävling inom chark:

Mamma Scan köttbullar – svensk mästare 2016
Scan Lökkorv – svensk mästare 2016
Scan Falukorv
Scan Högrevshamburgare
Scan Oxbringa (AFH)
Scan Lammlägg sous vide
Scan Chorizo de Pimenton
Scan Kallrökt korv ekologisk
Scan Gräddleverpastej
Scan Rapsgris kassler
Scan Spickeskinka

Pärsons Örtkryddad kyckling
Pärsons Rökt Emilskinka
Pärsons Rökt Emilkalkon

Flodins Kycklingkorv Oliver/fetaost
Flodins Kycklingkorv Salladslök Ramslök
Flodins Kycklingkorv Habanero Jalapeno

och även några silver och brons…

För mer information kontakta:

Johan Persson, Kategorichef Chark HKScan Sweden, tfn: 070-355 46 80
Sara Hoff, kommunikationsdirektör HKScan Sweden, tfn: 070-548 41 78
HKScan mediejour, tfn: 08-725 85 10

Välkommen till Framtidenskött.se! Kött är så mycket mera än god mat. När du väljer dina råvaror kan de även påverka positivt i ett större perspektiv än du anar. På bloggen Framtidens kött kan du, tillsammans olika experter diskutera hur en svensk köttproduktion kan utvecklas för att ge så många mervärden som möjligt i framtiden. Tillsammans lyfter vi blicken framåt och påvisa potentialer för allt det arbete som görs och den positiva utveckling som är på gång. Rätt kött väljs med omsorg för samhälle, miljö, djur och människor.

HKScan är den ledande experten på kött i Norden. Vi säljer, marknadsför och producerar ansvarsfullt producerade, högkvalitativa gris-, nöt-, fågel- och lammprodukter, förädlade köttprodukter samt färdigmat under starka varumärken såsom Pärsons och Scan. Våra kunder finns i sektorerna detaljhandel, livsmedelstjänster, industri och export och våra hemmamarknader utgörs av Finland, Sverige, Danmark och Baltikum. Vi exporterar till närmare 50 länder. År 2015 var omsättningen cirka 1,9 miljarder euro och koncernen hade cirka 7 400 anställda varav 2 100 anställda i Sverige.