ICA Freijs Livsmedel vinnare av Årets Stora Köttpris

Pressmeddelande   •   Jun 12, 2018 10:04 CEST

Under kristallkronorna på Grand Hotel i Stockholm har den första upplagan av White Guide Green lanserats och årets mest hållbara matbutiker utsetts. I egenskap av samarbetspartner står Scan bakom ett av priserna som delades ut under White Guide Green galan. Av omkring 350 testade matbutiker runt om i landet, från Haparanda i norr till Trelleborg i söder, var tre nominerade i kategorin Scans kategori, Årets Stora Köttpris 2018.

Årets Stora Köttpris 2018 – i samarbete med Scan

Årets Stora Köttpris tilldelas en butik som tydligt arbetar med hållbarhetsfrågor kopplade till kött och chark. Det kan t.ex. vara genom att ta tillvara på alla delar av djuret, minska svinn och förmedla fördelarna med svenskt kött i sin kommunikation, så att kunden inspireras till att göra hållbarare val av kött och chark.

Med högst poäng i kategorin stod ICA Freijs Livsmedel, Lyrestad som slutgiltig vinnare. Juryn från white guide green beskriver ICA Freijs Livsmedel som en levande lanthandel med passion för kött.

Vi på Scan gratulerar vinnaren och hoppas att fler butiker ska inspireras av ICA Freijs Livsmedel fina arbete med sortiment och kommunikation av kött och chark.

C:\Users\Emma.Jacobsson\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.Outlook\3K9GG2TI\Vinnare Årets Stora Köttpris WGG 2018_1_Foto_Magnus Sandberg.jpeg

För mer information:

HKScan

HKScan i Sverige, presskontakt: 08-725 85 10

Om HKScan

HKScan är ett nordiskt företag som producerar kött och måltider. Vi har över 7 300 yrkeskunniga medarbetare som strävar efter att servera världens mest krävande gaffel och säkerställa kvalitet genom hela värdekedjan, från gård till gaffel. HKScan producerar, marknadsför och säljer högkvalitativa och hållbart framtagna produkter av fläsk-, nöt-, fjäderfä- och lammkött samt charkuterivaror och färdigmat, med starka konsumentvarumärken som HK®, Scan®, Rakvere®, Kariniemen®, Rose®, Pärsons® och Tallegg®. Våra kunder finns i sektorerna detaljhandel, food service, industri och export och vår hemmamarknad utgörs av Finland, Sverige, Danmark och Baltikum. Vi exporterar till nästan 50 länder. År 2017 hade HKScan en omsättning på 1,8 miljarder euro, vilket gör oss till en av Europas ledande producenter av kött och färdigmat.