Jägarbacon och Delikatessbacon för alla baconälskare

Pressmeddelande   •   Nov 27, 2006 08:46 CET

För alla som älskar bacon breddar Scan nu utbudet med två nya varianter; Jägarbacon med kraftig röksmak och Delikatessbacon i tunna skivor. Jägarbacon är av tjockare skivor med en rökig smak och gör sig lika bra vid lägerelden som hemma. För tillfällen då favoritsalladen, soppan eller pastan ska smaksättas är Delikatessbacon i tunna skivor ett bra val, bara att knapersteka snabbt och tillsätta i rätten.

Konsumenternas intresse för bacon ökar. Utbudet i Sverige är väldigt traditionellt och fram tills nu har det i stort sett inte funnits några smak- eller storleksvarianter utan endast vanligt bacon med olika fetthalt samt tärnat bacon. Nu lanserar Scan två baconnyheter i Scan Deli-sortimentet som vänder sig till konsumenter som tycker om traditionell vardagsmat och efterfrågar högkvalitativa produkter.

Jägarbacon med kraftig röksmak
Jägarbacon är ett något tjockare bacon gjort av ett magrare och spritat sidfläsk. Redan när man öppnar förpackningen sprider sig rökdoften i rummet och baconet har en fyllig och kraftig röksmak som påminner den whiskykunnige om Islaywhisky.

– Jägarbacon bjuder in till måltid efter jaktturen och för tankarna till stilla gröna skogar, knastret av lägerelden och dofterna av brinnande trä, säger Martin Pardell, produktchef på Scan.

Delikatessbacon i tunna skivor
Delikatessbacon är ett mycket tunt skivat bacon som är torrsaltat och påminner om lufttorkad skinka. Baconet är gjort av utvalt sidfläsk och det blir extra knaprigt vid stekning.

– Delikatessbacon behöver nästan bara landa i stekpannan för att bli krämigt mjuka med en frasig kant, låt den steka ett ögonblick till och baconet blir chipsknaprigt och perfekt som smaksättare i dina favoriträtter, fortsätter Martin.

Jägarbacon och Delikatessbacon kostar cirka 14 kronor per förpackning om 120 g respektive 100 g.

Margareta Thorgren, PR-chef, tfn: 070-280 01 68, e-post: margareta.thorgren@scanfoods.com.
Martin Pardell, produktchef, tfn: 070-697 80 62, e-post: martin.pardell@scanfoods.com.

Pressbilder:
För digitala bilder på Jägarbacon och Delikatessbacon kontakta Mona Engblom Krömer,
tfn: 08-725 82 94,
e-post: mona.engblom@swedishmeats.com eller hämta dem på Scans hemsida: www.scan.se.

Scan är ett av Sveriges mest omtyckta varumärke och förknippas med svenskt ursprung, trygghet och kvalitet. Scan Foods AB som ingår i Swedish Meats-koncernen ansvarar för marknadsföring och försäljning av konsumentprodukter under varumärket Scan.