Mörpack och låg temperatur är kombon för en lyckad middag

Pressmeddelande   •   Okt 11, 2010 08:20 CEST

I Scans Mörpack fortsätter köttet att möras ända fram till att förpackningen öppnas. Helstek köttbiten under lite lägre temperatur och längre tid. Resultatet blir ett riktigt saftigt och gott kött. Köttets ursprung är som alltid svenskt.

Scans mörpack-sortiment är helt kött förpackat i en vacuum-förpackning, vilket gör att köttet fortsätter att möras tills förpackningen öppnas. Alla köttslag fortsätter att möras, och blir bara bättre ju närmare bäst före dagen det kommer. Sortimentet består av ett trettiotal olika produkter och är hela köttdetaljer. T ex entrecote, nötstek, rostas, lammstek, kalvstek, benfri kotlett, skinkstek. I sortimentet finns även sju ekologiska produkter. Ursprungsland på köttet är svenskt, som alltid i Scan-märkta varor.

För att köttbiten ska behålla sin saftighet är ett bra tips att helsteka den i låg temperatur under en lite längre tid. Sätt ugnstemperaturen mellan 90-100 grader, beroende på köttdetalj förutom karré som behöver 150 grader. Det tar längre tid än vid en högre temperatur, men en nötstek blir jämnrosa rakt igenom och utan gråa ytterkanter på snittytan. Skiva sedan upp köttet precis innan serveringen så behåller den sin saftighet.

- Att köttet fortsätter att möras i förpackningen ger en bra förutsättning för en godare måltid. Sänker du temperaturen och steker köttet sakta men länge behåller du också en större saftigheten i köttet vilket gör att köttet upplevs mörare och saftigare, säger Martin Pardell, produktchef Scan AB.

Scans Mörpack genomgår en stor designförändring, med en helt ny design. För att hjälpa konsumenten beskrivs på förpackningen; fakta om köttdetaljen, hur den tillagas och vilka smakkamrater som finns. Lamm trivs till exempel alldeles ypperligt ihop med rosmarin och vitlök. Varje köttslag har sin egen färg på sidan av förpackningen för att underlätta valet för konsumenten i butik. Undersidan av förpackningen är helt transparant för att köttet ska synas. Konsumenten vill kunna se köttet som de köper.

- Vi har haft konsumenten i fokus vid designförändringen. De vill lära sig mer om kött och få tillagningstips redan på förpackningen. Designen är även skapad för att ge associationer till den goda måltiden, säger Martin Pardell, produktchef Scan AB.

Recept: Svartpepparstekt rostas

Fakta
Mörpackssortimentet består av 22 köttdetaljer. Vikten på detaljerna ligger mellan 0,8-1,5 kg. Karrén finns även på 2,2 kg. Ursprunget på köttet är svenskt.

Bild
Finns att hämta på Scans hemsida www.scan.se/press/pressbilder eller kontakta Laila Romu.

Martin Pardell, produktchef Scan AB, tfn: 08-725 85 79
Laila Romu, kommunikatör Scan AB, tfn: 0511-252 19

Scan AB ingår i koncernen HKScan som är ett av norra Europas största livsmedelsföretag inom kött, charkuterivaror och färdigmat. Scan AB omsätter 11 Mdr SEK och har 3 000 medarbetare. HKScan-koncernen har 10 000 medarbetare och en omsättning som uppgår till 23 Mdr SEK.