Nygamla klassiska kallrökta korvar till jul

Pressmeddelande   •   Okt 06, 2010 10:08 CEST

Till det traditionella julbordet hör de kallrökta korvarna. Scan höjer kvaliteten på receptet på klassikerna Läckökorv och Småländsk lökkorv. Mer kött, traditionell rökning och längre torkning.  Nygammal i sortimentet är gammeldags enrisrökt korv. Köttets ursprung är som alltid svenskt.

De kallrökta korvarna har sin storhetstid under december månad, då försäljningen ökar med ca 45 %. De är klassiker på det traditionella julbordet och Scan återgår till en mer traditionell tillverkning av både Läckökorven och Småländsk lökkorv. Dessutom höjs kötthalten och korvarna får torka längre, vilket gör att korvarna blir fulla av naturligt god smak. Scan börjar återigen tillverka gammeldags enrisrökt korv. Alla korvar tillverkas av svenskt kött.

Alla korvarna får också en ny design. Dessutom får gammeldags enrisrökt korv och Ystadkorv juldesign under november och december. Från vecka 44 finns de nygamla korvarna i butik. Den Småländska lökkorven och Läckökorven finns från vecka 40 även ut mot restauranger och storhushåll.

Gammeldags enrisrökt korv är traditionellt rökt över enris efter Scans ursprungsrecept. En vältorkad korv med mild smak. Lite söt med en aning syra och antydan till lök.

Läckökorven är en gammal klassiker i sortimentet. Röks över alspån och torkas väl. Smaken är karaktäristisk av frisk rök, syrlig och har en pikant kryddsmak.

Småländsk lökkorv röks över alspån. Vältorkad och har en löksmak som kan upplevas något syrlig.

Ystadkorv har en kraftig röksmak. En vältorkad korv som är fermenterad, kallrökt och slutligen rökt i källarröken. Denna korv förändras inte men får däremot juldesign.

- Vi återgår till det traditionella tillagningssättet och röker korvarna över ved och flis. Den längre torktiden ger en fastare konsistens och naturligt mer smak, säger Ida Pettersson, produktchef Scan AB.

Recept: Läckökorv med svensk julig ”surkål”.

Ett tips till den sanna Läckökorvsentusiasten:
Ta av plasten och låt korven vila i kylskåpet inlindad i en linnehandduk eller bakplåtspapper i ca två veckor. Då hinner korven utveckla sina naturliga smaker till fullo.

Fakta

Gammeldags enrisrökt korv innehåller svenskt gris- och nötkött. Kötthalt: 73 %. Fetthalt: 38 %. Förpackningsstorlekar: miniring 300 gram. Rekommenderat konsumentpris 26 kr/st.
Läckökorven innehåller svenskt gris- och nötkött. Förpackningsstorlekar: miniring 300 gram och storring ca 1400 gram. Miniringen har en kötthalt på 73 % och fetthalt 37 %. Storringens kötthalt är 75 % och fetthalt 38%. Skillnaden beror på att de torkas olika länge. Fetthalt: 40 % på bägge.  Rekommenderat konsumentpris 27 kr/st och 97 kr/kg.
Till restauranger och storhushåll finns de enbart i storring ca 1400 gram. 5 st per kartong.
Småländsk lökkorv innehåller svenskt gris- och nötkött. Förpackningsstorlekar: miniring 300 gram och storring ca 1400 gram. Miniringen har en kötthalt på 75 % och fetthalt 37%. Storringens kötthalt är 79 %. Och fetthalt är 39%. Skillnaden beror på att de torkas olika länge. Rekommenderat konsumentpris 27 kr/st och 97 kr/kg.
Till restauranger och storhushåll finns de enbart i storring 1400 gram. 5 st per kartong.
Ystadkorv innehåller svenskt gris- och nötkött. Kötthalt: 74 %. Fetthalt: 35 %. Förpackningsstorlekar: 175 gram. Rekommenderat konsumentpris 19.90 kr/st.

Bild
Finns att hämta på Scans hemsida www.scan.se /press/pressbilder eller kontakta Laila Romu.

Ida Pettersson, produktchef Scan AB, tfn: 08-725 85 08
Lars Arvidsson, produktchef restaurang & storhushåll Scan AB, tfn: 08-725 85 64
Laila Romu, kommunikatör Scan AB, tfn: 0511-252 19

Scan AB ingår i koncernen HKScan som är ett av norra Europas största livsmedelsföretag inom kött, charkuterivaror och färdigmat. Scan AB omsätter 11 Mdr SEK och har 3 000 medarbetare. HKScan-koncernen har 10 000 medarbetare och en omsättning som uppgår till 23 Mdr SEK.