Patrik Valentinsson och Tryde Djurtranport AB utsedd till Årets Djurtransportör 2016

Pressmeddelande   •   Jan 23, 2017 08:00 CET

Djuromsorg, punktlighet och stort kundfokus gör att HKScan Agri, HKScans inköps- och intransportavdelning, utsett Patrik Valentinsson och Tryde Djurtransport AB i Sjöbo till Årets Djurtransportör 2016.

– Vi är mycket stolta över våra svenska djurtransportörer och vill genom utmärkelsen Årets djurtransportör lyfta fram den transportör som vi anser gjort en extra bra insats under året. Våra djurtransportörer är en mycket viktig länk mellan HKScan Agri och våra svenska leverantörer av nöt, lamm och gris. Det är tack vare detta goda samarbete som vi kan erbjuda kött- och charkprodukter från Scan med 100 % svenskt kött året om, säger Torbjörn Lithell, Inköpsdirektör HKScan.

Årets Djurtransportör är ett etablerat hedersomnämnande och vinnare utses bland HKScan Agris djurtransportörer. Genom utmärkelsen vill vi på HKScan Agri förmedla den mycket positiva respons vi kontinuerligt får från våra djurleverantörer tillbaka till våra transportörer. Nomineringen till Årets Djurtransportör har skett av HKScan Agris transportplanerare, som dagligen har kontakt med våra inköpare och leverantörer. De nominerade transportörerna har bedömts enligt kriterierna:

- Har bra djuröga och främjar djurens naturliga beteende vid transport så att de mår bra.
- Framåtanda genom kontinuerlig utveckling och nytänk för att förbättra sin verksamhet.
- Professionell affärspartner som sätter kunden och djurleverantörernas önskemål i fokus.

Motivering till Årets Djurtransportör 2016:
Tryde Djurtransport AB kör nöt, får och lamm för slakt i Hörby men även till HKScans anläggning i Linköping om det finns behov. Ett stort antal slaktgrisar körs årligen till slakteriet i Kristianstad. Tryde Djurtransport AB är lätta att samarbeta med och är uppskattade hos leverantörerna. De meddelar när det bli förändringar, håller tider och ställer upp om förändringar behöver göras.

Fakta om Tryde Djurtransport AB
Tryde djurtransport AB ägs och drivs idag av Patrik Valentinsson. Patrik har varit verksam inom djurtransportbranschen många år. Som liten grabb åkte han med sin far i lastbilen då hans far var anställd chaufför hos Scan. 1996 startade Ingemar Valentinsson transportförtaget Tryde djurtransport AB med djurtransporter till Scan. Patrik var verksam som extrachaufför innan han 2008 övertog företaget. Under åren Patrik drivit förtaget har han utökat verksamhetsområdet till att idag omfatta stora delar av Skåne. I företaget finns idag Patrik och 5 anställda chaufförer. Företaget har sin bas utanför Sjöbo i Skåne.

Torbjörn Lithell, Inköpsdirektör HKScan Sweden, telefon: +46 (0)8 725 83 03
Elisabeth Svensson, chef HKScan Agri kommunikation, telefon: +46(0)44 19 40 63
Patrik Valentinsson, Årets Djurtransportör 2016, telefon: +46(0)70 511 01 36

Kort om HKScan
HKScan är Nordens ledande köttexpert. Vi säljer, marknadsför och producerar högkvalitativa och ansvarsfullt producerade produkter av gris, nöt, kyckling och lamm liksom charkvaror och färdigmat under starka varumärken. Våra kunder finns inom detaljhandeln samt food service-, industri- och exportsektorerna. Våra hemmamarknader utgörs av Finland, Sverige, Danmark och Baltikum. Vi exporterar produkter till närmare 50 länder. År 2015 hade HKScan en omsättning på cirka 1,9 miljarder euro och omkring 7400 anställda.