Pressinbjudan: Scans Julskinka av rapsgris utvald till Årets Julbord 2012

Pressmeddelande   •   Dec 03, 2012 10:53 CET

Scans Julskinka av rapsgris, som utsågs till bästa julskinka vid årets Chark-SM, har valts ut av Livsmedelsföretagen till Årets julbord 2012.  På bordet finns julmaten som prisats – både nationellt och internationellt, samt andra spännande nyheter inför julen. Årets Julbord 2012 presenteras på Restaurangakademien i Stockholm den 5 december.

I samband med julbordet kommer Livsmedelsföretagens VD Marie Söderqvist att presentera de hetaste mattrenderna inför den stundande julhandeln. Dessutom presenterar Livsmedelsföretagens chefsekonom Carl Eckerdal nya intressanta siffror om julmaten, bl a unik historisk statistik över prisutvecklingen på några av klassikerna på julbordet.

Svensk Rapsgris är Scans senaste nyhet. På ett antal utvalda svenska gårdar har vi på Scan tillsammans med bönderna valt att ge våra grisar kallpressad, svensk rapsolja i deras foder. Resultatet har blivit ett julskinka som är både saftigare, godare och smakrikare än någonsin tidigare.

Program Årets Julbord 2012:
11.30 – 12.00
Livsmedelsföretagens VD Marie Söderqvist presenterar Årets julbord 2012 och de hetaste trenderna. Chefsekonom Carl Eckerdal presenterar ny statistik om julmaten och julhandeln.

12.00 -13.00
Provsmakning av Årets julbord 2012.

Plats: Restaurangakademien, Rökerigatan 4, Johanneshov

Tid: 5 december, 11.30 -13.00 inklusive julbord

Anmälan: aretsjulbord@li.se

Möjligheter till att fotografera och filma kommer att finnas i anslutning till pressmötet. Har ni särskilda önskemål kring fotografering eller filmning, meddela oss i förväg, så kan vi planera för detta.

För pressmaterial eller frågor kontakta Peter Wannding, Livsmedelsföretagen, tel: 0730-32 65 13, peter.wannding@li.se

Länk till: http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/livsmedelsforetagen__li/pressrelease/view/uppdaterad-pressinbjudan-aarets-julbord-2012-presenteras-den-5-december-816944

Välkommen!

Scan – från svenska gårdar sedan 1899
Scan har i generationer varit Sveriges kött- och charkuterimästare och det är en tradition som vi är stolta över att föra vidare. Vi tror på det svenska ursprunget och arbetar engagerat för att ständigt säkra att de höga förväntningar som ställs på svensk köttkvalitet alltid infrias. Vi är övertygade om att det är bra för djur, miljö, Sverige och för alla som tycker att det är viktigt med bra mat. Vi tror på bra mat från svenska gårdar.

Varumärket Scan ägs av Scan AB, som ingår i koncernen HKScan, ett av norra Europas största livsmedelsföretag inom kött, charkuterivaror och färdigmat. Scan AB omsätter 9,4 Mdr SEK och har 2 500 medarbetare. HKScan-koncernen har 11 000 medarbetare och en omsättning som uppgår till 22,5 Mdr SEK.