Roger Spjuth lämnar VD-posten i Scans inköpsbolag

Pressmeddelande   •   Dec 08, 2009 09:01 CET

Roger Spjuth, VD för Svenska Livdjur och Service (SLS), lämnar sitt uppdrag p g a hälsoskäl. Ny VD blir Fredrik Jönsson som verkat i Scans organisation sedan tidigare. Fredrik tillträder sin nya tjänst omgående.

Svenska Livdjur och Service (SLS) är Scans helägda inköpsbolag. Roger Spjuth lämnar sitt uppdrag som VD i SLS p g a hälsoskäl. Han har tillsammans med Scan funnit att den uppkomna hälsosituationen kräver att Roger helt koncentrerar sig på rehabilitering. Målsättningen är att Roger efter sin rehabilitering ska bistå Scans ledningsgrupp i olika uppdrag.

Som ny VD för SLS har Fredrik Jönsson, produktionschef slakt/styckning, utsetts. Fredrik har tidigare varit platschef i Skara och Linköping samt också under en tid operativ ansvarig för produktion inom Scan.

- Det är först och främst tråkigt för oss att Roger Spjuth tvingas avsäga sitt VD-skap på grund av hälsoproblem. Fredrik Jönsson har genom sina tidigare uppdrag visat prov på en god ledarförmåga och besitter den drivkraft som är nödvändig för att SLS skall utvecklas i rätt riktning, säger Scans VD, Denis Mattsson.

Denis Mattsson, VD Scan AB, tfn: 076-128 36 98
Fredrik Jönsson, tillträdande VD SLS, Scans dotterbolag, tfn: 070- 221 50 02

Scan AB ingår i koncernen HKScan som är ett av norra Europas största livsmedelsföretag inom kött, charkuterivaror och färdigmat. Scan AB omsätter 11 Mdr SEK och har 3 000 medarbetare. HKScan-koncernen har 10 000 medarbetare och en omsättning som uppgår till 22 Mdr SEK.

Postadress: Box 30223, 104 25 Stockholm | Telefon: +46 771-510 510 | www.scan.se
blogg.scan.se