Så skapar du ett klassiskt julbord med enkla knep från Scan

Pressmeddelande   •   Nov 28, 2011 10:26 CET

Många svenskar drömmer om en klassisk jul, full av värme och hemlagad mat. Men enligt en undersökning av Scan har knappt en femtedel* av alla svenskar tid att själva skapa hela julbordet från grunden, med allt vad det innebär av hackande och trillande. Istället köper hälften av alla svenskar många rätter julbordet färdiglagade, vilket inte behöver ge avkall på den traditionella julkänslan. Det finns nämligen sätt att få den färdigköpta maten att kännas som hemlagad.

Julen ska stå för frid, men alldeles för många stressar i onödan. Inte minst maten kan kräva veckor av förberedelser och mycket tid framför spisen in i det sista. Den smarta hemmakocken ser istället till att njuta av ledigheten och sätter med enkla knep en hemlagad, smakrik prägel på färdiglagad mat. Här kommer några tips:

1. Kryddstek köttbullarna
    Smörstek färdiga köttbullar med valda julkryddor eller välj två av kanel, ingefära, kryddpeppar, kryddnejlika och pomerans.
  2. Prinskorv med lök
    Stek den färdiga prinskorven med röd och gul lök. Smaksätt med kryddpeppar och piffa till korvarna genom att snitta ett kryss i ändarna.
  3. Glasera leverpastejen
    Den färdigköpta leverpastejen får en lyxig känsla genom en glasyr av glögg eller lingonjuice.  Värm 1 dl vätska och blötlägg 1,5 gelatinblad som smältes i vätskan. Häll över pastejen och ställ kallt.
  4. Griljera skinkan
    Köp en färdigkokt skinka, skär bort fettsvålen och griljera den själv. För den mest klassiska smaken; blanda en äggula med några matskedar senap och lite brun farin och pensla över skinkan. Stick i några kryddnejlikor och griljera i ugn i tio minuter på 225 grader.
  5. Stöp om kalvsyltan
    Köp färdig kalvsylta som du smälter ned i en kastrull. Gjut sedan om den i en ny form tillsammans med t.ex. pistagenötter eller timjan och krossad svartpeppar.
  6. Smaksätt senapen
    Köp färdig senap, smaksätt med t.ex. honung, cognac, ingefära eller rivet apelsinskal. Häll upp i ett vackert krus.
  7. Dekorera pepparkakor
    Beställ stora pepparkakshjärtan från konditorn och lägg krutet på att dekorera pepparkakorna. Med färdig kristyr på tub och olika typer av strössel går det inte bara fort utan är även roligt. En idé är att dekorera varje julbordsgästs plats med ett pepparkakshjärta med dennes namn på.
  8. Krydda sillen
    Köp färdig löksill och häll upp i en fin kruka. Strö över nejlikor, kryddpepparkorn, lagerblad, skivade morötter och rödlök.
  9. Rör ihop snabba Ris à la Maltan
    Snabbaste Ris à la Maltan görs med färdig risgrynsgröt, som blandas med vispad grädde och smaksätts med bitar av apelsin. Dekorera med äkta vaniljstång och kanel. För en lyxvariant, smält ned lite vit choklad i en del uppvärmd gröt, innan den blandas med resterande gröt och grädden.

Sist men inte minst, underskatta inte vikten av ett vackert dekorerat julbord för att den riktiga julkänslan ska infinna sig. Grangrenar med röda rosetter och apelsiner med nejlikor i skapar snabbt julkänsla och sprider en traditionell lukt av jul.

På Scans hemsida, http://scan.se finns mer recept och tips. På Scan-appen finns även julbordets bästa hjälpreda och smakrabatter. På julbordets bästa hjälpreda får du hjälp att planera och fixa julbordet. Scan-appen är gratis och laddas hem via App Store och Android Market. Sök efter Scan AB.

Margareta Thorgren, kommunikationsdirektör Scan AB, tfn: 08-725 85 72
Petra Blomberg, marknadschef Scan, tfn: 08-725 85 82

*Scans julundersökning 2010:
Undersökningen genomfördes av Scandinfo under december 2009 - januari 2010. Antal svarande var 498 personer i åldern 15 år och uppåt.

Frågan: Egen tillagning och köp av färdig julmat
- 52 % Lagar några rätter till julbordet från grunden och kompletterar med färdiga produkter (samma som fg år).
- 20 % Är inte inblandad i matinköp/matlagning till julbordet (-4 % fg år) .
- 19 % Lagar själv all mat till julbordet från grunden (+5 % fg år).
- 8 % Köper helst maten till julbordet så förberedd och färdig som möjligt (-2 % fg år).

Scan AB ingår i koncernen HKScan som är ett av norra Europas största livsmedelsföretag inom kött, charkuterivaror och färdigmat. Scan AB omsätter 10 Mdr SEK och har 3 000 medarbetare. HKScan-koncernen har 11 000 medarbetare och en omsättning som uppgår till 20 Mdr SEK.