Scan återkallar felmärkt prinskorv

Pressmeddelande   •   Nov 29, 2011 13:04 CET

Scans prinskorv som är paketerad i 1000g förpackningar har felaktigt märkts som fri från gluten, laktos, ärt-, mjölk- soja- och äggprotein. Produkten har tillverkats i Scans anläggning i Kristianstad som inte kan garantera att produkten inte har kontaminerats med dessa ämnen.

Scans artikel; Scans Prinskorv 1000 g med tunt skinn. (gäller endast 1000 g förpackningar) med bäst före tom 25/12 återkallas på grund av felmärkning. Produkten är märkt som ”Fri från" men är tillverkad i Scans fabrik i Kristianstad som inte kan garantera att produkterna är helt fria från gluten, laktos, ärt-, mjölk-, soja- och äggprotein. Scan sätter produktsäkerhet i första hand och väljer därför att omedelbart återkalla denna produkt.

Konsumenter som har köpt Scans Prinskorv 1000 g med tunt skinn och är gluten- eller laktosintoleranta eller allergiska mot ärt-, mjölk-, soja- och äggprotein kan lämna tillbaka produkten i butik alternativt kontakta Scans Matforum.

Information om livsmedel för särskilda näringsändamål
Livsmedel för särskilda näringsändamål, ibland förkortat sär-när, skiljer sig från övriga livsmedel på så sätt att de har en särskild sammansättning eller har tillverkats med hjälp av en speciell metod. Dessa livsmedel är avsedda för dem som behöver en speciell kost, till exempel personer vars matsmältning och ämnesomsättning inte fungerar normalt.

Torbjörn Lithell, kvalitetsdirektör, Scan AB, tfn: 08-725 83 03
Margareta Thorgren, kommunikationsdirektör Scan AB, tfn: 08-725 85 72

Scan AB ingår i koncernen HKScan som är ett av norra Europas största livsmedelsföretag inom kött, charkuterivaror och färdigmat. Scan AB omsätter 10 Mdr SEK och har 3 000 medarbetare. HKScan-koncernen har 11 000 medarbetare och en omsättning som uppgår till 20 Mdr SEK.