Scan AB investerar i hamburgerproduktionen

Pressmeddelande   •   Apr 15, 2009 14:45 CEST

Scan AB tar över tillverkning av hamburgare för svenska McDonald's och egna färsprodukter från Esca i Linköping som planerar att lägga ner sin verksamhet i Sverige. Tillverkningen kommer att flyttas till Scan AB:s anläggning i Skara.

- Vi är mycket stolta över möjligheten att få McDonald's som kund. Trots hård internationell konkurrens kan vi säkra tillverkning i Skara och användning av svenskt nötkött. Vi kan också möta McDonald's hårda krav på kvalitetssäkerhet genom hela produktionskedjan, säger Olli Antniemi, VD på Scan AB.

Samarbetet innebär att McDonald's långsiktigt tryggar tillgången på svenskt nötkött, och tryggar härmed sin position som den största upphandlaren av svenskt nötkött [i restaurangbranschen] i Sverige. McDonald's hamburgare har fram till nu tillverkats vid Esca Foods anläggning i Linköping men då företaget planerar att lägga ned sin verksamhet i Sverige tar Scan AB över en del av produktionen.

Uppgörelsen innebär att Scan AB köper Esca Foods fabrik i Linköping och flyttar tillverkning till Skara. Scan AB kommer i Skara också att genomföra nyinvesteringar och rekryteringar för att möta de ökade volymerna.

Flytten av produktionen kommer att ske etappvis under året och beräknas vara klar i slutet av året. Det betyder också att ett antal arbetstillfällen flyttas till Skara och att 82 av Escas medarbetare i Linköping varslas om uppsägning.

- Så långt det är möjligt kommer vi att erbjuda personalen nya tjänster i Skara. I Linköping ser vi över möjligheten att använda Esca Foods fastighet till annan verksamhet, säger Olli Antniemi.

Olli Antniemi, VD Scan AB, tfn: 076-129 8212
Margareta Thorgren, informationsdirektör Scan AB, tfn: 070-280 01 68

Scan - bry dig om vad du äter

Scan AB ingår i koncernen HKScan som är ett av norra Europas största livsmedelsföretag inom kött, charkuterivaror och färdigmat. Scan AB omsätter 10 Mdr SEK och har 3 000 medarbetare. HKScan-koncernen har 10 000 medarbetare och en omsättning som uppgår till 20 Mdr SEK.