Scan lanserar gårdsjulskinka från Trolle-Ljungby

Pressmeddelande   •   Nov 08, 2011 09:26 CET

Scans nya Gårdsjulskinka härstammar från gården Trolle-Ljungby. Den ingår i Scans koncept Gårdskött som vilar på lokalt ursprung. Varenda detalj har full spårbarhet tillbaka till gården som är belägen utanför Kristianstad. Gårdsjulskinkan är färdigkokt och kommer från svensk Pigghamsgris, som ger ett mört, gott och saftigt kött.

Konsumenter i Skåneregionen kan nu välja en julskinka med lokalt ursprung till julbordet, från en av Scans leverantörer Trolle-Ljungby. Gårdsjulskinkan är färdigkokt, innehåller minimalt med tillsatser och svenskt Piggham-kött. Den väger ca 3 kilo och har ett cirkapris på 100 kronor per kilo.

– Vi på Scan har märkt att allt fler konsumenter vill veta var maten de handlar kommer ifrån och att de ställer högre krav på ansvarsfulla producenter. Gårdsjulskinkan har full spårbarhet, vilket gör att konsumenten specifikt kan härleda köttet till gården Trolle-Ljungby. Vi använder samma recept till julskinkan sedan 1970 så därför smakar den precis så gott som en äkta julskinka ska smaka, säger Martin Pardell, produktchef på Scan.

Precis som alla gårdar som Scan samarbetar med står Trolle-Ljungby för god djurhållning. Det läggs stort fokus på att grisarna ska ha det bra och de är noggranna med att ge dem optimalt med foder. Beviset på att grisarna har det extra bra visar sig i att grisarna är mer friska än genomsnittet.

– Vi är väldigt observanta på att alla djur ska må bra. Vi jobbar också mycket med rutiner och att minimera sådant som stör grisarna. Hälsosamma djur producerar bättre och godare kött. Många konsumenter är idag intresserade av att veta varifrån maten kommer och samarbetet med Scan är ett sätt att hjälpa till med att skapa förtroende kring svensk köttproduktion, säger Carl-Fredrik Wachtmeister, assisterande jordbruksförvaltare på Trolle-Ljungby.

Vecka 45 är lanseringsveckan och gårdsjulskinkan kommer initialt att säljas i ICA Maxi-butiker samt ICA Supermarket i Skåneregionen.

Fakta om gården Trolle-Ljungby:
Med sina 12 200 hektar är Trolle-Ljungby ett av Sveriges största gods och sedan tidigt 1800-tal har det varit i familjens ägo. Trolle-Ljungby har traditionell slaktsvinuppfödning och föder upp cirka 12 500 grisar per år. Tre anställda djurskötare ansvarar för den dagliga skötseln av grisarna där stort fokus läggs på optimalt foder och stallmiljö. Gården har fasta rutiner och ständig regelbunden tillsyn av djuren samt nära samarbete med veterinär. Förutom slaktsvinuppfödning har gården även mjölkkor, växtodling och skog.

Martin Pardell, produktchef Scan AB, tfn: 08-725 85 79
Laila Romu, kommunikatör Scan AB, tfn: 0511-252 19

Pressbilder
Finns att hämta på Scans hemsida http://www.scan.se /press/pressbilder eller kontakta Laila Romu

Scan AB ingår i koncernen HKScan som är ett av norra Europas största livsmedelsföretag inom kött, charkuterivaror och färdigmat. Scan AB omsätter 10 Mdr SEK och har 3 000 medarbetare. HKScan-koncernen har 11 000 medarbetare och en omsättning som uppgår till 20 Mdr SEK.